Zračni promet u Sjedinjenim Američkim Državama ponovno je na rubu izdržljivosti. Četvrta obustava rada savezne vlade u posljednja dva desetljeća ostavila je više od 11 000 zaposlenika Federalne uprave za zrakoplovstvo (FAA) u prinudnom prekidu rada, dok su kontrolori leta i službenici sigurnosti u zračnim lukama proglašeni „nužnima” pa moraju raditi – bez plaće.
Jedan inženjer FAA-a opisuje kaotične dnevne smjene, naglašavajući kako manjak ljudi usporava otklanjanje kvara na sustavima zračnog prostora. Iako inzistira da sigurnost još nije ugrožena, priznaje da „jedna osoba može riješiti ograničen broj problema odjednom”.
Zabrinutost dijele i zaposlenici Agencije za sigurnost prometa (TSA). Predsjednik sindikalne podružnice 1040 i TSA službenik Johnny Jones podsjeća da prva neisplaćena primanja stižu već ovog vikenda: „„They don't take IOUs at grocery stores, gas stations, day cares”,** kaže Jones. „People are confused and concerned.”**
Problem nije samo u nedostatku novca, nego i u atmosferi neizvjesnosti. Ministar prometa Sean Duffy poručio je da će kontrolori „koji se ne pojave na poslu” biti otpušteni. „„If we have a continual small subset of controllers that don’t show up to work, and they’re the problem children ... if we have some on our staff that aren’t dedicated like we need, we’re going to let them go”,** izjavio je Duffy, potaknuvši strah od masovnih otkaza i potkopavanja sindikata.
Iz FAA-a poručuju da sigurnost neće biti kompromitirana. Glasnogovornica Hannah Walden naglašava da će „kritično osoblje, uključujući kontrolore leta, ostati izuzeto od svakog smanjenja radnih mjesta”, ali i potvrđuje da će, u slučaju manjka ljudi, agencija usporiti promet u najopterećenijim zračnim lukama.
Unatoč uvjeravanjima, pritisak raste. Sustav već godinama pati od manjka kontrolora, a trenutačna generacija se ubrzano umara. „„Controllers make thousands of decisions every day… they know they shouldn’t be”** umorni ili dekoncentrirani, upozorava bivši dužnosnik FAA-a, danas profesor na Sveučilištu Embry-Riddle.
Radnici sumnjaju da se politički zastoj koristi za slabljenje sindikalnih prava. Nakon što je u ožujku naglo raskinut kolektivni ugovor TSA-a (sud ga je privremeno vratio u lipnju), dodatni izostanci sada bi mogli poslužiti kao povod za novo ograničavanje organiziranog rada. Pop-up na internetskoj stranici Nacionalne udruge kontrolora leta podsjeća kako „ne podržava ni ne potiče” koordinirane akcije koje bi smanjile kapacitet nacionalnog zračnog prostora.
Ipak, ogorčenost je sve glasnija. Jedan kontrolor leta stanje opisuje kao „podnošljivo — ali uz stalni strah da će ‘dipshits in charge’ iskoristiti priliku da ukinu naš sindikat”.
Početkom godine SAD je već pogodila najteža avionska nesreća u desetljećima, uz niz tehničkih kvarova i zatvaranja pista. Nova politička blokada dodatno pogoršava situaciju: projekti modernizacije stali su, a svaki produženi prekid financiranja znači veći rizik od kašnjenja, otkazivanja letova i – najgorega – iscrpljenog osoblja na prvoj crti sigurnosti.
„I don’t have a good word to describe this state—some mix of disbelief and dystopia”, priznaje inženjer FAA-a. Dok se na Kapitolu nastavlja prepucavanje, ključni radnici američkog neba ostaju taoci političke partije, nadajući se da će proračun biti odblokiran prije nego što posljedične pukotine počnu prijetiti i samoj sigurnosti putnika.