Pokušaj da se na globalnoj razini uvede porez na emisije stakleničkih plinova iz pomorskog prometa – sektora koji generira oko 3 % svjetskih emisija – urušio se u petak u sjedištu UN-ove Međunarodne pomorske organizacije (IMO) u Londonu.
Na prijedlog Saudijske Arabije, uz potporu Rusije, članice su tijesnom većinom od svega četiri glasa izglasale jednogodišnju odgodu glasovanja. Time je ambiciozni plan da se brodovlasnike potakne na prelazak na čišća goriva gurnut u neizvjesnost barem do iduće godine.
Ključnu ulogu u slomu inicijative odigrao je Washington. Bijela kuća je mjesecima, uz prijetnje carinama i drugim gospodarskim kaznama, nagovarala države da odustanu. Predsjednik Donald Trump osobno je dan uoči završnice na društvenoj mreži Truth Social poručio: „The United States will NOT stand for this Global Green New Scam Tax on Shipping”. Nakon što je odgoda potvrđena, glasnogovornik Bijele kuće Taylor Rogers proglasio je „masivnu pobjedu za američki narod i države diljem svijeta”.
Europska unija, koja je zajedno s Brazilom gurala prijedlog uoči nadolazeće klimatske UN konferencije COP30, doživjela je težak diplomatski poraz. Izvršna potpredsjednica Komisije Teresa Ribera na društvenim mrežama je poručila da je kašnjenje „huge shame”. Dodatni udarac Uniji zadala je činjenica da su neke njezine članice, među njima Grčka i Cipar, u posljednji trenutak prešle u suzdržane.
Prijedlog je predviđao postepeno rastuću pristojbu za brodove koji nastavljaju koristiti fosilna goriva, a prikupljeni novac trebao je financirati razvoj zelenih tehnologija i pomagati državama u razvoju. Kritičari, među kojima su Saudijska Arabija, Rusija te brodarska središta poput Singapura i Liberije, tvrde da bi mjera dramatično poskupjela prijevoz robe i pogodila njihova gospodarstva.
Promjenu stava zabilježila je i Kina, najveći svjetski graditelj brodova, koja je u travnju podržavala prijedlog, a u petak glasala za odgodu. Grčki dužnosnik, želeći ostati anoniman, upozorio je da se „okvir za neto nulu oslanja na goriva i tehnologije koje još nisu dostupne u potrebnom opsegu”.
Nevladine organizacije i klimatski ugrožene države odluku smatraju udarcem borbi protiv globalnog zagrijavanja. Ralph Regenvanu, ministar klime otočne države Vanuatu, tijekom stanke je rezignirano izjavio da je riječ o „bullshitu”. Emma Fenton iz organizacije Opportunity Green ocijenila je ishod „razornom optužnicom protiv kukavičluka članica koje nisu stale uz najranjivije”.
Iz brodarske industrije stižu upozorenja da bi propast globalnog rješenja mogao zamijeniti mozaik nacionalnih i regionalnih propisa koji će tvrtkama donijeti još veće troškove i pravnu nesigurnost. Međunarodna brodarska komora, koja predstavlja više od 80 % svjetske trgovačke flote, izrazila je razočaranje i pozvala IMO da nastavi raditi na jedinstvenim pravilima.
Sljedeća prilika za dogovor zakazana je tek za iduću redovnu sjednicu IMO-a 2025. godine. Hoće li do tada prevagnuti strah od klimatskih posljedica ili bojazan od ekonomskih troškova, ostaje otvoreno pitanje.