Talijanski feribot „Moby Drea” teglen je pred splitsko brodogradilište kako bi mu se uklonile goleme količine azbestnih izolacijskih ploča – prema dostupnim informacijama riječ je o čak 250 do 350 metričkih tona.
Brod bi, nakon sanacije, trebao nastaviti put u grčko brodogradilište na ugradnju novih putničkih kabina ili pak u tursko rezalište na potpunu reciklažu, ovisno o različitim izvorima. No samo pristizanje plovila nakrcanog opasnim materijalom uzbudilo je liječnike i dio javnosti.
„Naivno sam mislila da smo se riješili azbesta! A samo jedna čestica može izazvati karcinom”, upozorava prof. dr. sc. Kornelija Miše, umirovljena splitska pulmologinja i dugogodišnja stručnjakinja za azbestoze. Prema njezinim riječima, opasnost ne prijeti samo radnicima koji režu ili obrađuju azbest nego svima koji udahnu njegove mikroskopske čestice.
Miše ističe da radnici moraju biti potpuno zaštićeni: „Moraju raditi u skafanderima i nositi maske.”
Splitsko brodogradilište, koje se posljednjih godina bori za opstanak, u ovom bi poslu trebalo osigurati stroge sigurnosne protokole i posebne zone za obradu otpada kako bi se spriječilo širenje vlakana u zrak. Međutim, detalji o konkretnim mjerama i nadzoru zasad nisu javno objavljeni.
Dolazak „Moby Dree” ponovno je otvorio staru raspravu o uvozu azbestom onečišćenih objekata u Hrvatsku. Stručnjaci podsjećaju da je ta kancerogena tvar u Europskoj uniji zabranjena još prije gotovo dva desetljeća, no sanacija starih plovila i zgrada i dalje predstavlja veliki zdravstveni izazov. Split, s bogatom brodograđevnom tradicijom, sada se mora suočiti s dodatnim rizicima i pritiscima – kako zaštititi radnike, ali i širu zajednicu od nevidljivog, a smrtonosnog neprijatelja.