Dok pretražujete oglase za kuće u Franklinu u saveznoj državi Tennessee, na ekranu se pojavi vertikalni video: prostrana spavaća soba s baldahinom, vinska podrumska oaza, luksuzna kada. U kutu samouvjeren agent smireno vodi razgledavanje. Nekretnina izgleda savršeno – možda i predobro.
Sve je, međutim, stvoreno umjetnom inteligencijom. Namještaj, glas spikera, pa čak i „kamerom” snimljeni kadrovi rezultat su softvera za generativni AI. Takve uratke u SAD-u, Novom Zelandu i Indiji svakodnevno proizvodi aplikacija AutoReel, čiji suosnivač Alok Gupta navodi da se „svakog dana kreira između 500 i 1 000 novih videa” – i to „kod kuće, u nekoliko minuta”.
Širenje alata • U dvorani s 100 agenata čak 80 do 90 dizalo je ruku na pitanje koristi li AI, tvrdi Dan Weisman iz američkog Nacionalnog udruženja agenata za nekretnine. • Uz AutoReel, agenti posežu za ChatGPT-om, Geminijem i nizom servisa za virtualno uređenje interijera.
Tržišna logika je jasna. „Zašto plaćati 500 dolara i čekati četiri dana virtualnog stagera kad to mogu dobiti u 45 sekundi – besplatno?” pita se Jason Haber, njujorški agent i supredsjednik Američkog udruženja za nekretnine. Prema njemu, AI je „razorio cijelu jednu nišu” klasičnih virtualnih rendera.
Granica između marketinga i varke No brza i jeftina rješenja otvaraju i novi prostor za prijevare. Elizabeth iz ruralnog Michigana, koja radi vlastitu procjenu tržišta, naišla je na oglas čije su fotografije imale prepoznatljivu žutu nijansu. „Kuhinjski ormari su nestali, popločani dio dvorišta pretvoren u travnjak, prozori dramatično promijenjeni”, opisala je objavivši original i „uljepšanu” verziju na Redditu – gdje je više od 1 200 korisnika reagiralo ogorčeno.
Sličnih primjera ima diljem društvenih mreža: u New Yorku je maleni loft „prerasao” u glavnu spavaću sobu, dok je u Detroitu kuća dobila nov krov i fasadu. Nacionalno udruženje agenata upozorava da je pravni okvir „nejasan”, a etički kodeks zabranjuje zavaravajuće fotografije.
Rizici za struku – i kupce Haber upozorava kolege da samo kopiranje AI-opisa s tipičnim frazama poput „nestled in a prime location” pokazuje nedostatak kreativnosti: „Ako ste samo naplatna kućica, niste dobar agent.”
Fotograf Nathan Cool, koji je isprobao AutoReel, podsjeća na opasnost tzv. AI halucinacija – umjetno dodanih elemenata. U probnom unosu stvarnih slika softver je „ubacio” kauč koji ne postoji. „Kupovina kuće najveća je investicija u životu. Nitko ne želi biti prevaren prije nego što uopće zakorači u kuću”, zaključuje.
Za sada, dok AI donosi spektakularne vizualizacije i reže troškove, povjerenje ostaje najskuplja stavka u prometu nekretninama.