Ukrajinski predsjednik Volodimir Zelenski potpisao je 14. listopada dekret kojim je trojici javnih osoba oduzeo ukrajinsko državljanstvo. Među njima je i svjetski poznati baletan Sergej Polunin, rođen 1989. u Hersonskoj oblasti, regiji teško pogođenoj ruskom invazijom.
Prema službenom objašnjenju, cilj mjere je zaštita nacionalne sigurnosti, jer Ukrajina ne priznaje dvojno državljanstvo s Rusijom, a ruska putovnica tijekom rata smatra se prijetnjom. Osim Polunina, državljanstva su ostali i gradonačelnik Odese Hennadij Truhanov te bivši saborski zastupnik Oleg Carjov, čime je Kijev još jednom signalizirao nultu toleranciju prema javnim osobama povezanim s Moskvom.
Karijera obilježena kontroverzom
Polunin je u ranim dvadesetima postao principal britanskog Royal Balleta, a globalnu slavu donio mu je nastup u spotu „Take Me to Church”. Nakon toga seli u Rusiju, gdje 2019. preuzima vođenje Sevastopoljskog kazališta opere i baleta na okupiranom Krimu. Na prsima nosi tetovažu Vladimira Putina, a u više navrata javno je hvalio ruskog predsjednika, što je izazvalo osude u Ukrajini i šire.
Iako je tvrdio da se „oduvijek osjećao kao Rus”, 2024. na Telegramu je izrazio tugu zbog stradanja rodnog kraja i pozvao Putina da „okrene stranicu i okonča rat”. U istom obraćanju naveo je da napušta Rusiju jer mu „duša više nije mirna”. Gdje trenutno živi, ostaje nepoznato.
Širi politički kontekst
Od početka invazije Kijev sustavno uklanja javne osobe s dvojnim ili isključivo ruskim državljanstvom iz ukrajinskog pravnog poretka. Vlasti poručuju da „neutralne pozicije” nema: svatko tko podržava agresora svjesno se svrstava protiv vlastite zemlje. Ukidanje državljanstva Poluninu formalno je prekinulo njegovu zakonitu vezu s Ukrajinom i simbolično potvrdilo raskid povjerenja između države i plesača kojega su nekoć hvalili kao „ballet bad boy”.
Podijeljene reakcije
U umjetničkim krugovima rasprava se lomi između divljenja Poluninovu talentu i osude njegovih političkih stavova. Jedni tvrde da umjetnost treba biti iznad politike, drugi uzvraćaju da se u ratnim okolnostima moralna odgovornost ne može odvojiti od javnog djelovanja. Za sada je jasno tek da je, uz tetovažu Putinova lika, Polunin postao i trajni podsjetnik na to kako se rat prelijeva iz političkih u kulturne sfere.