Nakon godina čekanja, nizinska željeznička pruga između Zagreba i Rijeke službeno je proglašena prihvatljivom s aspekta zaštite okoliša, čime je uklonjena posljednja velika administrativna prepreka za početak radova na projektu koji se već naziva „projektom stoljeća“ hrvatske infrastrukture.
Ključne dozvole izdane su u dvije faze:
-
- rujna 2025. odobrena je dionica Skradnik – Krasica – Tijani.
- Još u svibnju identično rješenje dobila je dionica Karlovac – Oštarije/Skradnik.
Ukupno 111 kilometara nove, dvokolosiječne pruge projektirat će se za brzine do 160 km/h, uz skraćenje rute između glavnog grada i najveće morske luke za 56 kilometara. Plan predviđa izgradnju pet novih kolodvora, jednog stajališta, 17 vijadukata dugih oko 10 kilometara te 14 tunela ukupne duljine 57 kilometara. Poseban inženjerski izazov bit će tuneli Kapela 1 (10 km) i Kapela 2 (15 km) koji će probijati masive Velike i Male Kapele.
Vrijedna priprema
Za izradu idejnoga rješenja i lokacijskih dozvola sklopljeni su ugovori teški više milijuna eura. Dokumentacija za dionicu Karlovac – Oštarije/Skradnik procijenjena je na oko 1,5 milijuna eura, dok radovi na projektu za dionicu Skradnik – Krasica – Tijani stoje više od tri milijuna eura. Na poslovima sudjeluju domaće projektantske kuće Granova, ŽPD, BBD – Bridge&Building Design, Mobilita vision i Geotehnički studio. Rokovi za dovršetak projektne dokumentacije postavljeni su na veljaču i studeni 2026.
Gospodarski učinci
Analize procjenjuju da će, ako pruga bude završena najkasnije do 2036., ona do 2040. generirati oko 2,5 milijardi eura gospodarskog outputa. U optimističnom scenariju, gdje bi radovi završili već 2032., ukupni učinak mogao bi dosegnuti 3,3 milijarde eura uz otvaranje približno 8 600 novih radnih mjesta. No, svako kašnjenje iza 2035. značajno bi umanjilo koristi, spuštajući procijenjene prihode na oko 1,72 milijarde eura.
Sljedeći korak je ubrzati detaljno projektiranje kako bi gradnja mogla započeti u planiranim rokovima i kako bi Hrvatska, po dovršetku, dobila modernu teretno-putničku vezu koja će trajno promijeniti prometnu sliku zemlje.