Puležani su posljednjih tjedana primijetili neuobičajenu tišinu: tvornička sirena brodogradilišta Uljanik prestala je označavati početak i kraj smjena te omiljenu marendu. Simbol grada utišan je zbog, kako kaže direktor tvrtke Uljanik Brodogradnja 1856 Samir Hadžić, „mehaničkog kvara”.
„I nama je stalo da se sirena čuje, ona je dio Pule. Naručili smo dijelove, ali ne znam u kojoj je fazi popravak. Ako već nije popravljeno – bit će”, poručuje Hadžić, uvjeren da će se prepoznatljivi zvuk uskoro vratiti nad Pulom.
Nagađanja da dugotrajna tišina najavljuje novo gašenje škvera brzo su se proširila gradom. Slična situacija dogodila se 2019., nakon sloma starog Uljanika, kada je sirena utihnula gotovo dvije godine. Ponovno se oglasila tek u ljeto 2021., pozivajući radnike da se vrate pod okrilje nove tvrtke koja je nastavila tradiciju dugu više od stoljeća.
Uljanik danas posluje s bitno manjim kapacitetom i radnom snagom nego u zlatnim danima, ali posao i dalje postoji. Trenutačno se radi na gradnji broda 526, poznatog pod internim nadimkom „Stočar”, za naručitelja registriranog u Panami. Povrh toga, nekoliko inozemnih kompanija dovodi svoje radne brodove na servis u Pulu. Među stalnim partnerima je belgijski Jan De Nul, za kojeg je Uljanik ranije izgradio više jaružala.
„Kako bi se reklo: ‘Vratilo se dite materi’. Jan De Nul ima dugu povijest s Uljanikom, i starim i novim. Ostali smo u dobrim odnosima i kad god treba nešto odraditi, mi im stojimo na raspolaganju. Nama je drago da su u Puli”, kaže Hadžić.
Dok radnici nastavljaju poslove na navozu, građani s nestrpljenjem čekaju da mehanička legenda ponovno probije jutarnju tišinu i najavi da pulsko brodogradilište još uvijek diše.