Globalni divovi brze hrane, sporta i maloprodaje pod pritiskom usporenog kineskog gospodarstva, jačanja domaće konkurencije i geopolitičkih napetosti sve češće traže kineske partnere s privatnim kapitalom kako bi preuzeli njihove lokalne operacije.
• McDonald’s, Decathlon, Häagen-Dazs, Costa, Lawson, GE HealthCare i Burger King posljednji su u nizu koji razmatraju ili provode djelomičnu prodaju poslovanja u Kini. Cilj im je zadržati prisutnost, ali smanjiti izloženost rizicima te prepustiti operativno upravljanje partnerima koji bolje razumiju lokalno tržište.
• Istraživanje Američke trgovinske komore u Šangaju bilježi povijesno nizak optimizam među stranim kompanijama; kao najveći izazov istaknuti su zategnuti kinesko-američki odnosi.
• Lokalna konkurencija postaje nezaobilazna: Luckin Coffee sada ima triput više kafića u Kini nego što ih zajedno drže Starbucks, Peet’s i Costa, dok maloprodajni lanac Meiyijia daleko nadmašuje japanske suparnike.
• Starbucks je u listopadu pristao prodati 60 % svojeg kineskog ogranka hongkonškom fondu Boyu Capital za 2,4 milijarde dolara, uz plan širenja s 8000 na više od 20 000 trgovina – potez koji signalizira restrukturiranje, a ne bijeg.
• Burger King je angažirao pekinšku investicijsku grupu CPE radi nove strategije širenja, no interes investitora varira: Häagen-Dazs još traži kupca za oko 400 slastičarnica, a zanimanje za manjinski udio u Decathlonu zasad je mlako.
• Primjer iz 2017. godine pokazuje potencijal takvih partnerstava: Citic Group, Trustar Capital i Carlyle preuzeli su kinesko poslovanje McDonald’sa; Carlyle je uloženih 300 milijuna dolara prodao natrag McDonald’su za 1,8 milijardi. U međuvremenu se broj poslovnica udvostručio na 5500, a aplikacija lanca narasla je na 270 milijuna korisnika.
Partner u Carlyleu Dennis Wang objašnjava da su novi suvlasnici „odvezali ruke” menadžmentu u Kini: „Govedina je dio DNK brenda, ali rekli smo da ima smisla fokusirati se na piletinu, jer je Kina zapravo tržište piletine.” U ponudu su ušli i lokalni doručci poput prženih tijesta i congeeja, što je lanac učvrstilo na najvećem azijskom tržištu.
Prema ocjeni Franka Tanga iz FountainVest Partners, inozemni brendovi moraju se prilagoditi „hiperkonkurentnom” okruženju ili rizikuju nestanak. Sve više njih zato umjesto potpunog povlačenja bira model djelomičnog vlasništva – kompromis koji kombinira globalnu prepoznatljivost i lokalnu spretnost.