Sjedinjene Američke Države i Europska unija službeno su potvrdile okvirni trgovinski sporazum postignut krajem srpnja, otvarajući put brzom smanjenju ili potpunom ukidanju više carinskih barijera s obje strane Atlantika.
Prema zajedničkoj izjavi:
• EU će ukinuti sve carine na američke industrijske proizvode i osigurati povlašteni pristup za niz poljoprivrednih roba i morskih plodova iz SAD-a.
• Washington će, čim Bruxelles uvede potrebne zakonske mjere, spustiti sadašnju stopu od 27,5 posto na uvoz europskih automobila i automobilskih dijelova. Snižene tarife stupit će na snagu prvoga dana mjeseca u kojem EU usvoji propise, a predviđeno je i retroaktivno povratno oslobođenje za proizvođače.
• Od 1. rujna SAD će na europske zrakoplove, farmaceutske sastojke, kemijske prekursore i prirodne sirovine poput pluta primjenjivati najnižu, „najpovlašteniju” carinsku stopu.
• EU se obvezao na kupnju ukapljenoga prirodnoga plina, nafte i nuklearne energije iz SAD-a u vrijednosti od 750 milijardi dolara te američkih čipova za umjetnu inteligenciju vrijednih 40 milijardi dolara, dok će europske kompanije do 2028. uložiti dodatnih 600 milijardi dolara u strateške američke sektore.
Predsjednik Donald Trump i predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen dogovor su nazvali „povijesnim postignućem” nakon sastanka održanoga na Trumpovu golf-teren u Škotskoj 27. srpnja. Ovaj su tjedan, usred širih razgovora o okončanju rata u Ukrajini, potvrdili finalne detalje.
Jedan visoki dužnosnik Trumpove administracije poručio je da „obje strane žele sve obaviti brzo” te pojasnio kako je zajednička izjava zamišljena kao mehanizam međusobnoga nadzora ispunjavanja obveza. „Pokušavamo uskladiti redoslijed poteza… kako bismo bili sigurni da osjećaju dovoljnu razinu pritiska za pokretanje zakonodavnog postupka”, rekao je isti izvor.
Dogovor također predviđa:
• ukidanje „neopravdanih prepreka za digitalnu trgovinu” uz obvezu EU-a da ne uvede naknade za upotrebu mreže; • pregovore o pravilima o podrijetlu robe kako korist ne bi zaobilazno završila izvan dvaju partnera; • suradnju u obrani tržišta čelika i aluminija od globalnih prekomjernih kapaciteta, uključujući mogućnost carinskih kvota.
Iako točan datum početka zakonodavnoga postupka u Bruxellesu još nije jasan, dužnosnici najavljuju da bi europski proizvođači automobila rasterećenje od visokih američkih carina mogli osjetiti već za nekoliko tjedana.