Glamur crvenog tepiha, voda kanala i zvjezdani dolasci Julie Roberts, Cate Blanchett, Judea Lawa i Georgea Clooneyja ni ove godine nisu izostali, ali 82. izdanje Međunarodnog filmskog festivala u Veneciji bilo je nezaobilazno političko. Dok je predsjednik žirija Alexander Payne na početnoj konferenciji za medije tvrdio da ga zanimaju isključivo filmovi, upravo su filmovi uzvratili okrenuvši reflektor prema najtežim krizama današnjice.
Najemocionalniji vrhunac donijela je tuniska redateljica Kaouther Ben Hania s dramom „The Voice of Hind Rajab”. Film rekonstruira stvarni telefonski poziv petogodišnje djevojčice iz Gaze koja je 12 dana ostala zarobljena u automobilu nakon izraelske tenkovske paljbe koja je ubila njezinu obitelj i dvoje spasilaca. Projekciju je pratila 23-minutna ovacija i skandiranje „Free Palestine”. Ben Hania je rekla: „I just felt I had to do something, so I wasn’t complicit… All I have is this one tool that I have mastered a little bit – cinema. At least, with this film, I wasn’t silenced.”
Osam godina nakon posljednjeg filma, Kathryn Bigelow vratila se s napeticom „A House of Dynamite”. Publika iznova proživljava 18 minuta od lansiranja do udara nuklearne bojne glave, kroz oči vojnika, zapovjednika i predsjednika kojega tumači Idris Elba. Bigelow je poručila: „The film is an invitation to decide what to do about all these weapons… How is annihilating the world a good defensive measure?”
Klimatsku paralizu secira Yorgos Lanthimos u „Bugoniji”. Emma Stone glumi direktoricu koju otima skupina teoretičara zavjere uvjerenih da je vanzemaljac. Lanthimos upozorava: „Humanity is facing a reckoning very soon. People need to choose the right path, otherwise, I don’t know how much time we have left.”
Južnokorejski majstor Park Chan-wook donio je satiru „No Other Choice” o radniku koji, nakon otkaza, uklanja sve kandidate za novo radno mjesto: „We all harbour that deep fear of employment insecurity.”
Dok je Guillermo del Toro u „Frankensteinu” dotaknuo etičke rubove umjetne inteligencije, Jude Law se na Mostri pojavio kao Vladimir Putin u „The Wizard of the Kremlin” Oliviera Assayasa, koji je otvoreno izjavio: „The film is very much about how modern politics, 21st-century politics, was invented, and part of that evil raised from the rise to power of Vladimir Putin in Russia.”
Val političkog angažmana širi se i izvan Venecije. Direktor festivala u San Sebastiánu, najavljujući ovogodišnji program, zatražio je okončanje „genocida” i „nezamislivih masakara” nad Palestincima. U Londonu je pak glumac Hugh Bonneville na premijeri iznenadio okupljene izjavom: „What’s about to happen in Gaza City is indefensible. The international community must do more to bring it to an end.”
Sve skupa, Mostra 2024. pokazala je da suvremeni autori ne čekaju povoljniji trenutak: ruše četvrti zid i pozivaju publiku da se suoči s ratom, klimatskim kolapsom, nuklearnim satom i tjeskobom radnog mjesta — prije nego sat otkuca zadnji put.