OSJEK – Treće izdanje foruma Panona Tour okupilo je u petak u Osijeku predstavnike nacionalnih parkova, parkova prirode, turističkog sektora i europske politike kako bi raspravili kako unutarnje vode pretvoriti u motor održivog nautičkog turizma.
Eurosaborska zastupnica Nikolina Brnjac najavila je da je „turizam po prvi put prepoznat kao razvojni prioritet u idućem višegodišnjem proračunu Europske unije“, što otvara mogućnost prijave projekata za bespovratna kohezijska sredstva. „Moramo strateški upravljati turizmom, a ne dopustiti da nam se turizam samo događa“, poručila je Brnjac, pozvavši parkove da iskoriste novu financijsku priliku.
Ključne brojke i potencijal • Više od 1,3 milijuna putnika godišnje plovi jezerima i rijekama unutar hrvatskih nacionalnih parkova i parkova prirode. • Čak 95 % ukupnog nautičkog prometa ostvaruje se na Plitvičkim jezerima.
Predsjednica strukovne grupe nautičkog turizma na unutarnjim vodama HGK Božana Matoš istaknula je da izletnička plovidba može „disperzirati posjetitelje s preopterećene obale na kontinent“, čime se potiče ravnomjerniji razvoj turizma.
Zeleni flotni iskoraci • Kopački rit već ima tri električna broda, od kojih su dva pogonjena isključivo solarnom energijom. Ravnatelj Ivo Bašić naglasio je da im se „isplati prevesti i jednog jedinog putnika“ jer su brodovi energetski neovisni. • Plitvička jezera elektrobrodove koriste od 1977. godine. Voditelj službe za posjetitelje Mario Ferdeber otkrio je nabavu triju novih plovila, među kojima je i solarni elektrobrod prilagođen za bankete i večere na vodi. • Nacionalni park Krka raspolaže s 12 brodova, od kojih su dva već na električni pogon. Prema riječima Kristiane Jerkov, do 2035. planiraju cijelu flotu zamijeniti ekološki prihvatljivim plovilima; dodatna dva elektrobroda stižu 2026.
Digitalizacija za manje gužve Plitvička jezera ograničila su prodaju ulaznica na 600 posjetitelja po satu, a online prodajom praktički su uklonili redove na blagajnama. Sličan smjer najavio je i Kopački rit, koji planira jedinstvenu ulaznicu s uključenom vožnjom brodom.
Regionalni potencijal Organizatori iz Glasa Slavonije i HGK naglasili su da Slavonija, Baranja i Srijem imaju „ogroman“ neiskorišteni potencijal za riječna krstarenja na Dunavu, Dravi i Savi. Zamjenik osječkog gradonačelnika Dragan Vulin podsjetio je na neraskidivu vezu grada s Dravom, dok je glavni urednik dnevnika Mario Mihaljević poručio da unutarnje vode mogu postati „ključna strateška prednost destinacije“.
Zaključak foruma jasan je: financijska vrata Europske unije su otvorena, flote se ubrzano elektrificiraju, a domaće rijeke i jezera spremne su preuzeti dio turističkog tereta koji danas nosi obala. Ako se najavljeni planovi ostvare, Hrvatska bi do kraja desetljeća mogla postati prepoznatljiva i kao vodeća riječna destinacija održivog turizma u Europi.