Globalna pomorska trgovina ulazi u razdoblje „krhkog rasta, viših troškova i izražene neizvjesnosti”, stoji u najnovijem Pregledu pomorskog prometa koji je u Ženevi objavila UN-ova Konferencija za trgovinu i razvoj (UNCTAD).
• Skroman rast: UNCTAD procjenjuje da će se obujam pomorske trgovine ove godine povećati za tek 0,5 %. Riječ je o najslabijem rezultatu od 2023., dok je 2022. zabilježen rast od 2,2 %.
• Rastuća ranjivost: Više od 80 % svjetske robe prevozi se brodovima, pa su poremećaji na moru izravno ogledalo stanja globalne trgovine. „Tranzicije koje nam predstoje, prema nultoj emisiji ugljika, digitalnim sustavima i novim trgovinskim rutama, moraju graditi otpornost, a ne produbljivati ranjivost”, upozorila je glavna tajnica UNCTAD-a Rebeca Grynspan.
• Geopolitičke napetosti: Kriza u Crvenom moru i nestabilnost oko Hormuškog tjesnaca tjeraju brodare na zaobilazne, dulje rute. Zbog toga su lani preplovili 6 % više tonskih milja nego godinu prije, a kašnjenja i poskupljenja postali su svakodnevica.
• Najveći teret snose najslabiji: Voditeljica UNCTAD-ova Odjela za logistiku Regina Asariotis ističe da su „male otočne države, najslabije razvijene zemlje i neto uvoznice hrane najranjivije, jer viši troškovi prijevoza brzo povećavaju račune za uvoz i ugrožavaju sigurnost opskrbe hranom”.
• Zagušenja u lukama: Dulja putovanja znače i češće stvaranje „čepova”, odnosno dulje čekanje na pretovar. UNCTAD preporučuje digitalizaciju – poput jedinstvenih pomorskih punktova i platformi lučkih zajednica – kojom su neke države već skratile zastoje i smanjile troškove.
Izvješće zaključuje da se brodari, luke i vlade suočavaju s trostrukim izazovom: klimatskim pritiscima, geopolitičkim rizicima i nužnošću digitalne transformacije. Kako ističe Grynspan, svaka od tih tranzicija mora biti „izvor snage, a ne instrument isključivanja”.