Na Kongresu ugostitelja i turističkih djelatnika Hrvatske obrtničke komore (HOK), održanom u ponedjeljak u Makarskoj, okupilo se nekoliko stotina vlasnika kafića, restorana i hotela iz cijele zemlje. Glavna poruka skupa bila je jasna: rast cijena u turizmu ne počinje za šankom.
„Cijelu godinu u javnosti smo obilježeni kao oni koji neopravdano podižu cijene, ali ugostitelji su zadnji u lancu formiranja cijena“, poručio je predsjednik HOK-a Dalibor Kratohvil. Potkrijepio je to podatkom da je od gotovo 12 tisuća novootvorenih obrta ove godine samo 82 bilo ugostiteljskih, što, kaže, dokazuje da se djelatnost više ne smatra „zlatnom kokom“. Marže padaju, ulaganja posustaju, a posao je, dodaje, sve rizičniji. Unatoč tome, Kratohvil vjeruje da 2026. neće donijeti nova poskupljenja.
Iz Ministarstva turizma i sporta stiže poruka da je presudan odnos cijene i kvalitete. Ravnatelj Uprave za razvoj poduzetništva, investicije i konkurentnost turističkoga gospodarstva Robert Pende naglasio je kako su gosti spremni platiti kada dobiju vrijednost za novac: „Omjer cijene i kvalitete ključan je, a ne isključivo cijena.“
Ugostitelji od novog Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti očekuju manje administrativnog tereta. Predsjednik Ceha ugostitelja i turističkih djelatnika HOK-a Hrvoje Margan zatražio je transparentnije i jednostavnije pravilnike o minimalnim tehničkim uvjetima te bolju cjelogodišnju prometnu povezanost, posebno zračnim linijama. „Naša najveća želja je dugoročna porezna politika“, rekao je, pozvavši Državni inspektorat na stroži nadzor sive ekonomije u kojoj, tvrdi, djeluju pojedine udruge i domaćinstva.
Raspravljalo se i o konkurentnosti hrvatskog turizma, svakodnevnim poslovnim izazovima te inspekcijskim kontrolama. Sudionici su zaključili da održivi turizam nije moguć bez održivog poslovanja ugostitelja te ponovili zahtjev za jasnim i dugoročnim pravilima igre kako bi se spriječila nova lančana poskupljenja.