Sandale nalik listovima kupusa, jastuci za mačke s namjerno zgužvanim licem, plišanci groteskno širokih očiju – sve to čini srž izložbe „Era ružnoće je stigla” otvorene u Hangzhouu. Prvu izložbu takve vrste organizirao je div internetske trgovine Taobao, u vlasništvu Alibabe, kako bi publici približio više od 300 proizvoda iz svog godišnjeg natjecanja pod nazivom Nagrada ružnoće.
Prema projektnom voditelju Yu Hu, postav dnevno privlači preko 3 000 znatiželjnika, i to od kraja srpnja do sredine kolovoza. Dok je klasični dizajn u krizi, „ružni” artikli zarađuju: od 2020. do danas na Taobaou su generirali više od 100 milijuna juana (oko 14 milijuna dolara) prometa, a sektor raste „dvoznamenkastim ili troznamenkastim stopama”.
Glavni kupci su mlađi potrošači koji u neobičnim predmetima pronalaze način da istaknu individualnost i priušte si „pristupačni luksuz” usred usporenog gospodarstva. Kako objašnjava Yu: „Posljednjih godina emocionalna potrošnja sve je više postala 'plavi ocean', što znači da postaje sve popularnija, pretvarajući se u novi potrošački put”.
Najslavniji primjer fenomena je plišana igračka Labubu – ružno-slatki lik čiji su preveliki osmijeh i buljave oči osvojili obožavatelje od Rihanne do Davida Beckhama. Upravo takvi proizvodi pokazuju koliku snagu ima trend u kojem se estetska neobičnost pretvara u globalni hit i ozbiljan biznis.