Tisuće automobila, kombija, kamiona i traktora gomilaju se na terminalima luke Antwerpen-Bruges nakon što su nove američke carine naglo zakočile europski izvoz vozila preko Atlantika.
• Pad osobnih automobila i kombija: 15,9 % u prvih šest mjeseci 2025. u odnosu na isto razdoblje 2024. • Pad kamiona i „teške mehanizacije”: 31,5 %. • Luka je 2024. prevezla više od 3 milijuna vozila, no sada se pretvara u improvizirano parkiralište.
Šok nakon „dana oslobođenja” Donald Trump je u travnju uveo dodatnu carinu od 25 % na europska vozila – uz dosadašnjih 2,5 %. Oštra mjera počela je gristi već u svibnju, samo mjesec dana nakon najave, što je predstavljalo, kako kaže predstavnik luke za Ujedinjeno Kraljevstvo i Irsku Justin Atkin, „more of an instant shock”.
Luka navodi da je „izgled za drugu polovicu godine neizvjestan” te da će mnogo ovisiti o mogućem trgovinskom dogovoru Bruxellesa i Washingtona do 1. kolovoza. Automobilski divovi od Volkswagena do Volva nadali su se brzom kompromisu, no pregovori su zapeli.
Dodatni problemi na horizontu
- Zbog sukoba u Crvenom moru i sve većih brodova pristajanje sada traje do osam dana – prije pandemije trebalo je pet.
- Parkirni i skladišni kapaciteti pod pritiskom su jer se, osim europskih, u luci gomilaju i kineska vozila preusmjerena s američkog tržišta.
- Strah od trgovinskog rata natjerao je američke izvoznike da „prebace u višu brzinu” – uvoz iz SAD-a u prvoj polovici godine skočio je 17 %, uglavnom zbog ukapljenog prirodnog plina.
Atkin podsjeća da je luka već prošla kroz Brexit, pandemiju i prošlogodišnje zastoje u kontejnerskom prometu, ali ocjenjuje da aktualni carinski udar djeluje brže i žešće: „Nitko nije očekivao ovu razinu i brutalnost trenutačne akcije.”