Trgovinski rat koji je Donald Trump pokrenuo protiv Kine iznenadno je pogodio i neočekivanu žrtvu – europsku automobilsku industriju. Zbog uzastopnih udaraca između Washingtona i Pekinga, Kina je uvela ograničenja na izvoz ključnih sirovina, što je dovelo do zastoja proizvodnih linija u Europi zbog nestašice rijetkih zemnih magneta. Ti magneti neophodni su u izradi dijelova za električna i klasična vozila, kao što su kočnice i servo upravljači, ali i za brojne druge industrije, uključujući obranu.
„Opskrbni lanci ostaju prazni, a rizik se iz dana u dan, iz sata u sat znatno povećava”, upozorava Mathias Zink, izvršni direktor njemačkog dobavljača autoindustrije Schaeffler.
U travnju je Peking uveo kontrolu izvoza na sedam vrsta rijetkih zemnih minerala. Iako su te mjere uvedene kao odgovor na carine koje je uveo američki predsjednik Trump, ograničenja vrijede globalno, za sve zemlje. Za svaku pošiljku potrebna je posebna dozvola, a proces dobivanja jedne traje mjesec dana ili više, što primorava veće tvrtke poput Schaefflera da prevoze magnete zračnim putem umjesto brodom, čime se trošak povećava pet puta. Takva alternativa nije dostupna za mnoge male i srednje poduzetnike.
Za takve aplikacije, od tvrtki se zahtijeva i iznimno mnogo dokumentacije, uključujući povjerljive podatke. „Imamo vrlo jaku kinesku operaciju. No čak i za nas, ovo je neviđen napor u dokumentaciji”, ističe Zink.
Analitičari ističu da je Kina mogla ograničiti kontrolu samo na SAD, no namjerno je mjeru primijenila globalno, ciljajući i Europu. Juliana Bouchaud iz Rhodium Groupa navodi kako je Peking iskoristio svoju nadmoć – kontrolira 90 posto svjetskog tržišta rijetkih zemnih minerala – kao odgovor na europske istrage i nedavne mjere protiv kineskih električnih vozila, uz povećanje carina i ograničenja tržišnog pristupa EU za medicinsku opremu.
Nesuglasice neće prestati ni u skorije vrijeme, osobito uoči predstojećeg samita između EU i Kine u srpnju, gdje će Peking pokušati izvršiti pritisak na Bruxelles kako bi sklopili dogovor. Premda Kina svoje mjere pravda potrebom zaštite nacionalne sigurnosti, mnogi u Europi to doživljavaju kao snažan oblik pritiska kojem je teško odoljeti.
Trgovački povjerenik EU Maroš Šefčovič istaknuo je ozbiljnost situacije tijekom susreta s kineskim ministrom Wengom Wentaom u Parizu, kazavši da se naporno radi na „stvaranju novog zamaha za preoblikovanje naših ekonomskih i trgovinskih odnosa”. Istovremeno je objavljeno da je 13 novih projekata odabrano u sklopu Akta o kritičnim sirovinama Europske unije, kojim se želi smanjiti ovisnost o Kini na najviše 65 posto ukupnih potreba za određenim sirovinama.
Komesar za industriju Stéphane Séjourné naglašava: „Zabrane izvoza očito pojačavaju našu odlučnost da dodatno diverzificiramo izvore.” No, ta mjera ne donosi trenutno rješenje jer europski proizvođači i dalje ovise o Kini, koja drži gotovo cijelo tržište rijetkih zemnih minerala u svojim rukama.