Predsjednik Donald Trump potpisao je u četvrtak u Washingtonu tri rezolucije kojima pokušava ugasiti gotovo 60-godišnje pravo Kalifornije da donosi vlastite, strože norme ispušnih plinova. Time je izravno napadnut jedan od najambicioznijih klimatskih projekata u svijetu – kalifornijska zabrana prodaje novih automobila na benzin i dizel od 2035. godine.
• Zašto je Kalifornija važna?
Država i još desetak saveznica koje prate njezina pravila čine oko trećinu američkog automobilskog tržišta, a danas je svaki četvrti prodani automobil u Kaliforniji električni ili plug-in hibridni. Upravo ta masa kupaca dosad je gurala proizvođače prema većem udjelu struje na kotačima.
• Što se mijenja odmah?
Proizvodni ciklusi su višegodišnji, pa se ponuda u salonima neće trenutačno promijeniti. No niz paralelnih poteza – od najave ukidanja federalnih poreznih olakšica za EV do pauze na financiranje nacionalne mreže punjača – mogao bi, upozoravaju stručnjaci, pogoditi raspoloženje potrošača. „This is a big, big headwind,” poručuje Simon Mui iz Natural Resources Defense Councila.
• Pravna bitka kreće
Kalifornija je istog dana podnijela tužbu, a guverner Gavin Newsom naložio je agencijama da pronađu nove načine poticanja vozila bez emisija. Tužbi su se pridružile i Colorado, Massachusetts, New York, Washington i još šest država. Državni odvjetnik Rob Bonta nazvao je republikansku strategiju ukidanja povlastice putem kongresnih rezolucija „completely unprecedented”.
• Automobilska industrija koči
Većina proizvođača posljednjih je mjeseci povukla ručnu na ranije zadane rokove elektrifikacije. Ford se okreće hibridima, Volvo i Mercedes-Benz odustaju od potpune struje do 2030., dok GM i Volkswagen odgađaju više planiranih modela. Šef industrijskog lobija John Bozzella nazvao je kalifornijski plan „harmful to auto affordability, to consumer choice, to industry competitiveness and to economic activity”. GM je pak „appreciated” predsjednikov potpis, poručivši da se zalaže za „one national standard”.
• Rizik za ulaganja od 210 milijardi dolara
Zakon o infrastrukturi iz 2021. i Zakon o smanjenju inflacije iz 2022. potaknuli su procijenjenih 210 milijardi dolara ulaganja u američki lanac opskrbe električnih vozila – od tvornica baterija do rudnika litija, mnoge u republikanskim državama. „I would characterize it as shooting yourself in the foot,” upozorava Mui, smatrajući da novi kurs „doslovno ubija potražnju” za proizvodima tih postrojenja.
Bank of America u nedavnom izvješću već bilježi „havoc” na tržištu: od model-godine 2026. do 2029. planirano je tek 159 novih modela, manje od prosjeka prethodna dva desetljeća. Analitičari predviđaju „najnesigurnije i najnestabilnije razdoblje strategije proizvoda ikada”.
Ako sudovi potvrde Trumpove rezolucije, Kalifornija bi mogla izgubiti ključni alat borbe protiv klimatskih promjena – a s njom i impuls koji je pogonio američku električnu ofenzivu.