Ugovor o gradnji prototipa i četiri obalna ophodna broda (OOB) za Hrvatsku ratnu mornaricu, potpisan još u prosincu 2014. između tadašnjeg ministra obrane Ante Kotromanovića i vlasnika Brodosplita Tomislava Debeljaka, i dalje je bez konačnog epiloga.
Vrijednost posla iznosila je 51 milijun eura, a prvi brod trebao je biti isporučen za 15 mjeseci. Umjesto toga, HRM ga je preuzeo tek četiri godine poslije, dok je drugi brod, OOB „Umag”, predan tek početkom siječnja ove godine. Sudbina preostala tri plovila – namijenjena Obalnoj straži kao zamjena za zastarjelu klasu „Mirna” – još je neizvjesna.
Brodosplit navodi da su sva tri broda „u različitim, ali visokim odnosno višim stupnjevima gotovosti”. Da bi ih dovršili i isporučili potrebno je:
• završiti pojedine sustave i opremanje, • porinuti plovila i pustiti sustave u pogon, • provesti lučka i morska ispitivanja te bojna gađanja.
Ključni kamen spoticanja su povećani troškovi nastali od 2020. do danas. Iz Brodosplita ističu kako su pandemija COVID-19, energetska kriza izazvana ratom u Ukrajini i rast plaća značajno digli cijenu gradnje. Graditelj i naručitelj već su usuglasili iznos potreban za završetak radova od trenutka sklapanja najnovijeg dodatka ugovoru, no još se traži rješenje za pokriće ranije nastalih troškova.
„Brodovi su besprijekorni i to je najvažniji razlog koji obje strane vuče ka konačnom izvedivom i provedivom rješenju”, poručuju iz Brodosplita, dodajući da ostaju „izuzetno zainteresirani” za dovršetak projekta.
Pregovore potvrđuje i Ministarstvo obrane na čelu s Ivanom Anušićem: „Graditelj i Naručitelj pokušavaju dogovoriti Dodatak Ugovora kojim bi se uskladili financijski okviri za završetak sva tri broda. Zastoj u gradnji ne znači i kraj projekta. Ako do toga dođe, Ministarstvo će pravodobno izvijestiti javnost.”
Dok se čeka dogovor o novom financijskom okviru, tri gotovo dovršena broda i dalje miruju u splitskom škveru – a Hrvatska ratna mornarica još uvijek čeka pojačanje obećano prije gotovo deset godina.