U preliminarnoj istrazi pada zrakoplova Air India Flight 171, koji se 12. lipnja srušio nedugo nakon polijetanja iz Ahmedabada i usmrtio svih 260 putnika i članova posade, pojavilo se šokantno otkriće – oba prekidača za dovod goriva bila su u položaju „cut-off” svega nekoliko sekundi nakon uzlijetanja.
Prema zapisima s uređaja za snimanje razgovora u kabini, jedan pilot u dramatičnom trenutku pita: „Zašto si isključio motore?”, dok drugi odgovara: „Nisam ja.” Letjelica se uspjela podići na tek 190 metara i ostala u zraku manje od 40 sekundi prije nego što je pala na gusto naseljeno područje grada.
Ekspertska pitanja • Prekidači na Boeingu 787 Dreamlineru opremljeni su zaštitnim mehanizmom, pa ih se ne može slučajno prebaciti – potrebno ih je prvo podignuti, zatim okrenuti. Bivši istražitelj nesreća Shawn Pruchnicki ističe da „to jednostavno ne ide jednom rukom” te da slučaj „odskače od svega što smo dosad vidjeli”. • Automatski sustav pokušao je ponovo upaliti motore; lijevi je nakratko vratio snagu, desni nije uspio na vrijeme. • Piloti i kabinsko osoblje prošli su alkotest, imali su dovoljno odmora, a podaci ne upućuju na pogrešku u upravljanju ni na tehničke poteškoće prije slijetanja.
Istražitelji Nacionalnog upravnog odbora za sigurnost civilnog zrakoplovstva Indije sada rekonstruiraju svaku sekundu leta i pokušavaju utvrditi čija je ruka pomaknula prekidače – ili je, kako se razmatra, do isključenja došlo zbog kvara u elektroničkom kontrolnom sustavu.
„Snimka otkriva jednu rečenicu, ali sigurno sadrži mnogo više. Tko je isključio prekidače i zašto? To moramo saznati”, upozorava Peter Goelz, bivši direktor američkog NTSB-a.
Tragedija je ponovno otvorila raspravu o uvođenju videonadzora u pilotske kabine. Stručnjaci smatraju da bi snimka iz više kuteva pomogla razriješiti ključnu dilemu: ne samo što se dogodilo, nego i tko je točno povukao kobni potez.