Popularne kineske internetske trgovine Shein i Temu, s kojih sve češće naručuju i hrvatski kupci, našle su se pod povećalom njemačke potrošačke organizacije Stiftung Warentest. U suradnji s danskim Taenkom i belgijskim Test Achatsom, istraživači su nasumično kupili ukupno 162 artikla – po 27 ogrlica, dječjih igračaka i USB punjača sa svake platforme.
Rezultati su alarmantni:
• 110 proizvoda (više od dvije trećine) ne udovoljava europskim sigurnosnim standardima.
• Otprilike četvrtina ocijenjena je potencijalno opasnom za zdravlje ili imovinu.
Najproblematičniji primjeri
– Dvije ogrlice kupljene preko Sheina sadržavale su kadmij čak 8 500 puta iznad dopuštene granice. Kadmij je kancerogen i može oštetiti kosti i bubrege, pa se takav nakit mora odložiti u centre za opasni otpad, upozorava Stiftung Warentest.
– U baby igračkama i platnenim maramicama naručenima s Temua otkrivene su povišene razine formaldehida, kemikalije koja u većim koncentracijama izaziva kontaktne alergije.
– Više USB punjača zagrijavalo se iznad dopuštenih 77 °C; neki su dosegnuli 88 °C, čime se povećava rizik od topljenja plastike ili požara.
Reakcije platformi
Obje tvrtke su, nakon objave nalaza, uklonile sporne artikle. Shein tvrdi da je dio proizvoda povukao još ranije zahvaljujući internim provjerama, dok Temu ističe svoj „sveobuhvatan sustav kontrole kvalitete” koji kombinira tehnološke alate i ručne inspekcije s neovisnim institucijama.
Upozorenje potrošačima
Stiftung Warentest je na svojoj stranici objavio popis opasnih proizvoda i pozvao korisnike da ih odmah zbrinu. „Izvaneuropski prodavači često ne jamče sigurnosne standarde koje očekujemo u EU-u. Zaštita potrošača nije nešto što se podrazumijeva”, stoji u izvješću.
Europski Digital Services Act obvezuje internetske platforme da aktivno sprječavaju prodaju neusklađenih proizvoda, pogotovo kada ih nude treće strane. Unatoč brzom potezu Sheina i Temua, Stiftung Warentest savjetuje kupcima da pri online narudžbama s azijskih tržišta ostanu oprezni i provjere jesu li proizvodi certificirani za europsko tržište.