Tesla se sprema za lansiranje svoje dugo najavljivane usluge Robotaxi u Austinu, Teksas, ali javnost još uvijek ima malo informacija o tome kako će funkcionirati ključni segment tog sustava – teleoperacije, odnosno uloga udaljenih ljudskih operatera. Iako se o autonomnim vozilima često govori kao o vozilima bez potrebe za ljudskom intervencijom, stručnjaci naglašavaju da je u sadašnjem stadiju razvoja tehnologije ljudska pomoć neizbježna u specifičnim, problematičnim ili neuobičajenim prometnim situacijama.
Teleoperacije predstavljaju sigurnosnu rezervu svakog ozbiljnog sustava autonomnih vozila, s obzirom na to da su sustavi još u razvoju i nisu spremni za potpuno samostalno donošenje odluka u svim scenarijima. No, ni nekoliko dana prije službenog početka Robotaxi servisa iz Tesle nije jasno kako će funkcionirati njihova teleoperacijska podrška, a službeni odgovori od gradskih, državnih i saveznih regulatora nisu stigli. Regulatori u Teksasu tek su kratko naveli da Tesla mora ispuniti iste uvjete sigurnosti i osiguranja kao i svi drugi sudionici u prometu, ali nisu ulazili u tehničke detalje.
Zabrinutost pojačava i činjenica da ni predstavnici američke Nacionalne uprave za sigurnost prometa na autocestama (NHTSA) nisu željeli komentirati upite oko Tesline teleoperacije. Regulatorni organi zatražili su od Tesle pisane odgovore na niz pitanja vezanih uz ljudski nadzor i potencijalnu intervenciju još prije najavljenog lansiranja servisa.
U Teslinoj objavi o natječaju za radna mjesta vezana uz teleoperacije otkriva se da njihovi udaljeni operateri koriste naprednu VR opremu koja im omogućuje da se „prebace u svijet uređaja” i obavljaju kompleksne zadatke na daljinu. To sugerira visoki stupanj ljudske kontrole, koji prelazi razinu povremene asistencije te se može protumačiti i kao daljinsko upravljanje vozilom, poznato kao remote driving.
Stručnjaci poput profesora Philipa Koopmana s Carnegie Mellona smatraju da ne postoji ništa sporno u tome što zasad ljudi stoje iza autonomnih sustava: „Tehnologija nije još dovoljno zrela da bi mogla riješiti sve situacije, i to je u redu.” On upozorava da je za sigurnost ključno kako se definiraju „okidači” za ljudsku intervenciju – je li na čovjeku da primijeti potencijalni problem ili softver mora sam zatražiti pomoć. Naime, učinkovitiji i sigurniji sustavi prepoznaju svoje granice i automatski signaliziraju potrebu za intervencijom, umjesto oslanjanja samo na budnost operatera.
Tehnički izazovi daljinskog upravljanja vozilima su brojni, osobito u urbanim i nepredvidivim prometnim uvjetima. Problemi s vezom i kašnjenjem signala mogu imati ozbiljne posljedice, osobito pri većim brzinama. Upravo zato danas se ova metoda koristi uglavnom za vrlo spora vozila ili u kontroliranim uvjetima, poput skladišta.
Analitičari s Wall Streeta špekuliraju da će Teslin Robotaxi inicijalno biti jako oslonjen na ljudsku asistenciju, no Tesla zasad ne iznosi ključne detalje. Bez jasnih informacija o „komunikacijskoj vezi” i razini ljudskog nadzora ostaje nepoznanica kako će nova usluga funkcionirati u stvarnim prometnim uvjetima te koliko je ona doista autonomna.