Istraživanje provedeno u osam afganistanskih pokrajina otkriva sustavnu strategiju talibanskih vlasti: klasično obrazovanje za djevojčice gotovo je potpuno zamijenjeno mrežom vjerskih škola – medresa – koje jedine ostaju otvorene za žene.
• Više od 21 000 medresa već djeluje u zemlji, a između rujna 2024. i veljače 2025. Talibani su izgradili ili započeli gradnju još pedesetak u 11 pokrajina. • Ministarstvo obrazovanja izdalo je 21 300 nastavničkih certifikata bivšim učenicima medresa, čime su im otvorena vrata za predavanje u srednjim školama i na sveučilištima.
Pritisak i ucjene
Mnogi roditelji pristaju slati kćeri na vjeronaučne sate ne zato što žele, nego zato što nemaju drugog izbora. Humanitarna pomoć – hrana, zaposlenje ili novac – sve češće ovisi o spremnosti obitelji da djevojčice upišu u medresu.
Nasreen iz Herata prisjetila se riječi mjesnog mullaha: „Pošaljite kćeri u naše vjerske razrede ili ne dobivate ništa.” Sličnu priču dijeli Karima iz jugozapadnog Nimroza, kojoj su kćeri prestale ići u državnu školu nakon što im je obećana – a potom uskraćena – podjela hrane.
„Ako ostanem kod kuće, poludjet ću”
Nahid (24), nekada studentica ekonomije, danas svako jutro sjedi na podu podrumskog prostora džamije u Heratu. S još pedesetak žena odjevenih u crno uči napamet stihove iz Kur’ana. „Talibani nam žele promijeniti svijest”, kaže. „Idem jer je to jedini način da izađem iz kuće i ne potonem u depresiju.” Malena mjesečna naknada od 1 000 afganija dodatni je poticaj.
Posljedice po sustav
- Drastično smanjenje broja učenica u preostalim osnovnim školama: u Nimrozu je jedna učiteljica izgubila 57 učenica u samo godinu dana.
- Kvalificirani nastavnici sa sveučilišnim diplomama smijenjeni su, a zamjene su često tinejdžerice bez pedagoškog obrazovanja, ali s potvrdom iz medrese.
- Građa koju koriste medrese tiska se na paštu, čak i u većinski darijskim područjima, pa mnoge djevojčice ne razumiju gradivo.
- Kurikulum se svodi na memoriranje Kur’ana, pravila odijevanja i ponašanja te talibansku interpretaciju islamskog prava; matematika, prirodne znanosti i strane jezike nitko ne predaje.
Industrija diplomâ
Sve veći broj državnih radnih mjesta dodjeljuje se polaznicima medresa. Aktivisti iz Nimroza navode slučaj 17-godišnjakinje koja je, s tek završenom medresom, zamijenila službenicu s 20 godina iskustva i diplomom državnog sveučilišta. Poruka je jasna: tko želi posao, zaboravlja sveučilište i upisuje medresu.
Uništavanje snova
Nekad uobičajene ambicije da postanu liječnice ili inženjerke djevojčice sve češće zamjenjuju skromnijim planovima – završiti medresu, udati se i ostati izvan sukoba s vlastima. „Vidim druge žene, makar na sat vremena”, priznaje Nahid. „Ali to je jedina sloboda koju mi ostavljaju.”