Bosna i Hercegovina bilježi novi, zabrinjavajući trend: globalni brendovi ne samo da je zaobilaze, nego je i napuštaju. Nakon što je McDonald’s krajem 2022. zatvorio svih pet restorana u Sarajevu i Mostaru, ugašena je i regionalna televizijska mreža Al Jazeera Balkans, dok se div teške industrije ArcelorMittal suočava s poslovnim izazovima i razmišlja o restrukturiranju.
• McDonald’s je povukao franšizu zbog dugotrajnog spora s lokalnim partnerom Gliese 581g. Sud je u ožujku 2023. poništio mjeru osiguranja kojom su objekti zatvoreni, ali lanci su ostali zaključani, a kompanija se nije vratila na tržište.
• Al Jazeera je, nakon 14 godina rada iz Sarajeva, odlučila ugasiti TV kanal i usmjeriti se na digitalne platforme, pretvarajući bosanskohercegovačku prijestolnicu iz regionalnog medijskog središta u „medijski otok” bez šireg utjecaja.
• ArcelorMittal, najveći proizvođač čelika u zemlji, suočava se s globalnim oscilacijama cijena sirovina i promjenama u metalurškoj industriji, što dodatno stvara nesigurnost.
Posljedice se već osjete na tržištu rada i u državnoj blagajni. Agencija FIPA upozorava na „povećanu nezaposlenost, smanjenu potrošnju te manje poreza i doprinosa”, ali i na gubitak investicijskog ugleda.
Profesor strateškog komuniciranja Božo Skoko podsjeća na tezu Simona Anholta da su strani brendovi jedan od šest stupova nacionalnog identiteta: „Za BiH je posebno problematično to što etablirani svjetski brendovi odlaze, jer to snažno narušava vanjsku sliku o zemlji, šaljući poruku da se ovdje ne može poslovati ni pod kakvim uvjetima.”
Ekonomist Admir Čavalić upozorava na širi efekt: „Reputacijski rizik je ogroman. Nije dobro da se percipiramo kao zemlja prevara i pretjeranih rizika za poslovanje… Ako zemlja ima McDonald’s, vjerojatno ima i minimum sigurnosti za biznis.”
Analitičari suglasno ocjenjuju da odlasci multinacionalnih tvrtki nisu izolirani incidenti, nego simptom „šire institucionalne slabosti”. Dok druge države ulažu milijune u ekonomsku diplomaciju da bi privukle jedan veliki brend, BiH ih gubi u tišini – i bez jasnog plana kako taj trend preokrenuti.