Sedam godina nakon što je žutim letkom „U slučaju krize ili rata” opskrbila sva kućanstva, Švedska ponovno postavlja europske standarde u civilnoj zaštiti – ovaj put usmjerene prema tvrtkama. Državna agencija za civilnu zaštitu (MSB) najavila je posebnu brošuru namijenjenu poslovnom sektoru koja će, poput izdanja za građane, kratko i jasno objašnjavati kako se pripremiti za sve, od kibernapada do fizičkih sabotaža.
-
Zašto baš tvrtke? • Posljednjih godina zabilježeni su požari u trgovačkim centrima u Poljskoj i Litvi, neobjašnjiva oštećenja podmorskih kabela te preleti dronova nad vojno-industrijskim pogonima. • Globalno istraživanje osiguravatelja Willis Towers Watson pokazalo je da su gubici poduzetnika zbog političkih rizika u 2023. dosegnuli najvišu razinu otkako se taj pokazatelj prati. Najviše brinu kibernapadi povezani s državama i napadi na ključnu infrastrukturu.
-
Što donosi plava brošura? • Popis osnovnih koraka za nastavak poslovanja u kriznim uvjetima – od sigurnog pohranjivanja podataka do planova za opskrbu električnom energijom i vodom. • Savjete prilagođene i obiteljskim trgovinama i multinacionalkama, s naglaskom na jednostavne, brzo primjenjive mjere. • Isti pristup „bez predaje” koji je 2018. naglašen u letku za građane.
-
Više od simbola • Tiskanje u plavoj boji, komplementarnoj ranijem žutom izdanju, Šveđani vide i kao vizualnu poruku da su država i privatni sektor dvije nerazdvojive polovice iste obrambene pripreme.
-
Što slijedi? • MSB već provodi stolne simulacijske vježbe s poduzetnicima, a stručnjaci zagovaraju širenje na opsežnije scenarije kako bi tvrtke uvježbale praktičan odgovor na složene krizne situacije.
Iako je brošura tek početni korak, Stockholm njome šalje jasnu poruku mogućim napadačima: napad na švedske tvrtke neće donijeti željeni kaos, jer su i država i gospodarstvo pripremljeni – na papiru i u praksi.