Europska automobilska industrija suočava se s još jednim ozbiljnim testom opskrbnih lanaca nakon što je nizozemska vlada krajem rujna privremeno preuzela proizvođača čipova Nexperiju kako bi spriječila prijenos tehnologije njezinu kineskom vlasniku Wingtechu.
Kina je odgovorila 4. listopada zabranom izvoza određenih komponenti Nexperijinoj podružnici i njezinim podizvođačima, zbog čega je kompanija obavijestila kupce da više ne može jamčiti isporuke.
„Udruga europskih proizvođača automobila (ACEA) duboko je zabrinuta zbog mogućih značajnih poremećaja u europskoj automobilskoj industriji ako se prekid u opskrbi Nexperijinim čipovima ne razriješi odmah”, priopćila je krovna organizacija. Dodaju da bi nedostatak poluvodiča mogao paralizirati montažne linije jer „bez tih čipova europski dobavljači automobilske industrije ne mogu graditi dijelove i komponente potrebne za opskrbu proizvođača automobila, što znači i prijetnju obustave proizvodnje”.
Glavni izvršni direktor ACEA-e Sigrid de Vries podsjeća da su proizvođači zadnjih godina diverzificirali dobavne kanale, ali naglašava da se rizik „ne može svesti na nulu” te poziva na „brza i praktična rješenja svih zemalja koje sudjeluju u sporu”.
Čipovi koje Nexperia izrađuje nisu najsuvremeniji, ali ih automobilska industrija troši u golemim količinama. Najveći pogon nalazi se u Hamburgu, dok se finalno sklapanje uglavnom odvija u kineskim tvornicama. Među kupcima su Volkswagen, BMW, Bosch te potencijalno Mercedes-Benz i Stellantis, koji zasad tek analiziraju razmjere prijetnje. Glasnogovornici VW-a i BMW-a tvrde da opskrba još nije poremećena, dok Bosch, Mercedes i Stellantis „pomno prate situaciju”.
Upozorenja dolaze i preko Atlantika. Direktor američke Udruge za inovacije u automobilskom sektoru John Bozzela poručuje: „Ako se isporuke automobilskih čipova ne nastave, i to uskoro, poremetit će se proizvodnja automobila u SAD-u i mnogim drugim zemljama, što će posljedično utjecati i na druge gospodarske grane.”
Kinesko ministarstvo vanjskih poslova tvrdi da se protivi „preširokom tumačenju pojma nacionalne sigurnosti”. Glasnogovornik Lin Jian naglašava: „Te zemlje trebale bi se držati tržišnih načela i suzdržati se od politiziranja gospodarskih i trgovinskih pitanja. Kina će i dalje odlučno čuvati svoja legitimna prava i interese.”
Dok diplomati pokušavaju pronaći izlaz, industrija strahuje od ponavljanja nedostatka čipova iz pandemijskih godina. Ako se Nexperijin izvoz brzo ne normalizira, europske – a moguće i svjetske – automobilske trake mogle bi uskoro usporiti ili stati.