Digitalna tržišta postaju važan oslonac za europske izvoznike koji traže rast izvan Jedinstvenog tržišta, pokazuje novo istraživanje SDA Bocconi School of Management. Analiza mjeri makroekonomski učinak platformi Alibaba Groupa – Taobao i Tmall za Kinu, Lazade za jugoistočnu Aziju te putničkog servisa Fliggy – na šest najvećih gospodarstava Europske unije: Belgiju, Francusku, Njemačku, Italiju, Španjolsku i Nizozemsku.
• 2022.–2024. godine aktivnosti posredovane tim kanalima stvorile su 38,6 milijardi € dodane vrijednosti u spomenutih šest zemalja. • Ista je mreža 2024. poduprla više od 143 000 radnih mjesta.
Ukupan promet europske robe prodane u Kinu preko Taoba i Tmalla dosegnuo je 89,3 milijarde €, što je, navodi se u izvješću, nadmašilo opći trend izvoza EU-a u Kinu, koji je u promatranom razdoblju slabio. Autorima je to dokaz otpornosti modela internetske trgovine u vrijeme otežanih gospodarskih uvjeta, usporenih ulaganja i slabije vanjske potražnje.
Sličan učinak uočen je i u Ujedinjenom Kraljevstvu: Alibaba-om posredovane aktivnosti između 2022. i 2024. pridonijele su s 17,3 milijarde £ BDP-u te podržale oko 74 400 radnih mjesta, pri čemu se znatan dio odnosi na potrošnju kineskih turista.
Istraživanje posebno naglašava koristi za mala i srednja poduzeća (MSP-ove): digitalne platforme im pružaju logistiku, marketinške alate i pristup potrošačima kojima bi inače teško doprli. S vremenom tako jačaju digitalne vještine, učinkovitost i međunarodnu prisutnost.
Sektorski, europski izvozni uspjeh predvode kozmetika i moda na kineskom tržištu, dok je Lazada proširila doseg na šest država jugoistočne Azije. Fliggy, pak, potiče oporavak putovanja Kineza u Europu nakon pandemije.
Autori ujedno podsjećaju da se političke rasprave u Europi često usredotoče na uvoz robe preko interneta, iako vrijednost izvoza u Kinu preko Alibaba-nih platformi premašuje iznos robe koja ulazi u EU preko AliExpressa. Taj je podatak, tvrde, ključan za oblikovanje politika jačanja konkurentnosti, produktivnosti i internacionalizacije MSP-ova.
„Makroekonomski učinci jesu impresivni, ali prava je snaga u tome što digitalne tržnice tvrtkama omogućuju izgradnju sposobnosti i rast produktivnosti”, ističe profesor Carlo Alberto Carnevale Maffè sa SDA Bocconi. U uvjetima usporenog rasta i sve žešće globalne konkurencije, zaključuje studija, online tržišta nisu zamjena za industrijsku ili trgovinsku politiku, nego već postojeći mehanizam kojim europske firme šire izvoz, čuvaju radna mjesta i stvaraju novu vrijednost.