Broj poginulih u prometu na hrvatskim cestama ponovno raste: u prvih sedam mjeseci 2025. život je izgubilo 133 osoba, što je devet posto više nego u istom razdoblju lani. Prometni stručnjak Željko Marušić zato je objavio opsežan popis mjera kojima, smatra, država može prepoloviti crnu statistiku.
Marušić predlaže osnivanje posebne Agencije za sigurnost cestovnog prometa unutar Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, zadužene isključivo za funkcionalnost i sigurnost na cestama.
Ključ svega vidi u „bitnom povećanju izvjesnosti kažnjavanja”. To, među ostalim, uključuje gusto umrežavanje najopasnijih dionica radarskim kamerama, korištenje dronova te uvođenje objektivne odgovornosti – kaznu bi prvo plaćao vlasnik vozila, neovisno o tome tko je vozio.
Stručnjak posebno naglašava:
• zabranu teretnih vozila težih od 7,5 tona na državnim i županijskim cestama gdje postoji alternativa autocestom; • obveznu zimsku opremu od 1. studenoga do 15. travnja za sva osobna vozila, uz potpunu zabranu lanaca te povrat PDV-a pri kupnji zimskih guma ako se vozilo redovito servisira; • financijski poticaj za kupnju najsigurnijih automobila (trošarina i godišnji porez upola manji za vozila s pet zvjezdica Euro NCAP-a, a ukinut za ona sa sustavom autonomnog kočenja), dok bi se za stare i nesigurne automobile uveo progresivni malus; • drastično skuplje obvezno osiguranje za automobile snažnije od 150 kW – do deset puta za one iznad 500 kW; • pojačanu kontrolu mladih vozača: ograničenje snage vozila na 70 kW do 21. godine, 85 kW do 24., te „privremene vozačke dozvole” koje postaju trajne tek uz dokazano sigurno ponašanje.
U infrastrukturnom dijelu Marušić traži da se nova raskrižja rješavaju denivelacijom ili kružnim tokovima, a postojeća opremaju vibracijskim uspornicima, semaforima i kamerama. Usto predlaže uklanjanje stupova rasvjete i drveća uz otvorene ceste te zabranu betonskih mostića i prilaza bez posebnog prometnog projekta.
Prijedlog sadrži i oštrije kazne za najteže prijestupe: za obijesnu vožnju ili izazivanje fatalne nesreće vozilo bi se oduzimalo bez obzira na vlasnika.
Po njegovoj procjeni, kombinacija jačeg nadzora i strožih pravila mogla bi prepoloviti broj smrtno stradalih do kraja desetljeća.