Upozorenje koje su 2023. uputile hrvatske udruge i profesori tehničkih fakulteta – da je smanjenje satnice informatike „skandalozno, neprihvatljivo i neshvatljivo” – danas zvuči proročki. Dok države od Finske do Kine uvode umjetnu inteligenciju kao standardni nastavni alat, Hrvatska se još pita treba li dva školska sata informatike tjedno ostaviti uopće obveznima.
Najnoviji globalni trendovi pokazuju da je AI postao temeljna infrastruktura, usporediva s internetom. Finski osnovnoškolci uče uz sustave koji analiziraju njihov tempo u realnom vremenu, a kineske škole prate čak i koncentraciju i raspoloženje djece kako bi prilagodile sadržaj. Estonija programiranje drži obveznom disciplinom već desetljeće, dok Nizozemska i Španjolska djeci objašnjavaju algoritamske preporuke i etiku umjetne inteligencije.
Suprotno tomu, Hrvatska je – prema vlastitim stručnjacima – jedina europska zemlja koja je u razdoblju ubrzane digitalizacije smanjila broj sati informatike. OECD već godinama napominje da obrazovni sustav zaostaje u razvoju računalnog razmišljanja i naprednih digitalnih vještina. Fakulteti poput FER-a i FOI-ja bilježe brucoše koji znaju koristiti aplikacije, ali ne razumiju što je algoritamska pristranost ni kako nastaje model strojnog učenja. Nedostatak nastavnika dodatno usporava modernizaciju nastave – IT stručnjaci radije biraju bolje plaćene poslove u industriji.
Posljedice se tiču i tržišta rada: Europska komisija navodi da će 61 posto zaposlenih već u skoroj budućnosti trebati kompetencije povezane s AI-jem. Djeca koja danas sjede u školskim klupama bit će prva generacija koja će svakodnevno surađivati s algoritmima, no bez temeljne digitalne pismenosti teško će se u tom svijetu snaći.
Tema će se otvoreno raspraviti 2. prosinca u zagrebačkom Cinestaru na konferenciji „AI & Čovjek: Novo normalno”, gdje će stručnjaci analizirati granice i mogućnosti partnerstva čovjeka i umjetne inteligencije te nužne promjene u obrazovanju.
Kontrast između hrvatskih dilema i ambicija drugih zemalja jasan je podsjetnik: oni koji danas ne ulažu u računalno razmišljanje riskiraju ne samo zaostajanje, nego cijelu izgubljenu generaciju.