LONDON – Iako Elon Musk otvoreno „mrzi” vladu Keira Starmera, ministri britanske vlade i dalje se rado pojavljuju na njegovoj platformi X. Najveći dobitnik te neobične simbioze trenutačno je popularni agregatorski račun Politics UK, koji sažima političke vijesti u jednoj rečenici uz prepoznatljivi crveni siren-emoji.
Račun, koji prati više od 367 000 korisnika, posljednjih je tjedana ugostio ministra obrazovanja Bridget Phillipson (besplatni školski obroci), ministra gospodarstva Jonathana Reynoldsa (odgovor Ujedinjenog Kraljevstva na američko bombardiranje Irana) i ministricu unutarnjih poslova Yvette Cooper (sporazum s Francuskom o prekograničnim migrantima). Sugovornike im, tvrdi suosnivač Bailey Nash-Gardner, nude sami vladini savjetnici. „Ne moramo se puno dodvoravati”, kaže dvadesetogodišnjak, koji uz vođenje računa radi kao voditelj ureda torijevskog zastupnika Andrewa Rosindella.
Nash-Gardner kupio je račun u lipnju 2022. sa svega 30 000 pratitelja. U samo godinu i pol broj je skočio više od deset puta zahvaljujući, kako kaže, „kraćim i udarnijim” objavama. Ekipa od četiri volontera pročešljava medije preko WhatsAppa, a prihod dolazi od reklama ispod X-objava i Patreon donacija. „It doesn’t intend to create the news, it intends to share it.”, objašnjava osnivač filozofiju portala.
No ne misle svi da je riječ o javnoj službi. Jedan politički novinar ocjenjuje račun „pomalo parazitskim” jer preuzima citate i fotografije bez navođenja izvora: „Monetiziraju klikove, a izdavači iz kojih uzimaju sadržaj ionako režu troškove.” Owen Meredith iz udruženja News Media Association upozorava da agregatori zahtijevaju „hitno preispitivanje” jer je ključno da publika zna kojima izvorima može vjerovati.
Intervjui s članovima Kabineta na Politics UK-u skupili su 136 000 pregleda, no paradoksalno – takav sadržaj ne prolazi najbolje među pratiteljima naviknutima na brze „breaking” poruke. Skeptičan je i reporter Craig Munro iz Metroa: „Sumnjam da itko klikne na poveznice kad dobije sve u ultra-procesiranoj verziji.”
Medijski stručnjaci pritom podsjećaju da mlađe publike sve češće informacije traže na TikToku i kratkim videima. Sophia Smith Galer smatra da su ministri propustili priliku sustavno graditi vlastite profile: „Imaju timove koji bi se mogli baviti razvojem strategije na društvenim mrežama.”
Za bivšeg glasnogovornika Downing Streeta Guta Harrija, pravi je problem sadržaj, a ne kanal: „Nobody knows what Keir’s about”, ustvrdio je, aludirajući da privlačno pakiranje ne može nadomjestiti jasnu političku priču.
U međuvremenu, dok Muskova platforma ostaje poprištem britanskih političkih prepucavanja, ogled ovisnosti vlade o viralnim agregatorima pokazuje koliko se tradicionalni medijski krajolik ubrzano mijenja – i koliko je teško pronaći ravnotežu između brzine, provjerljivosti i dubine vijesti.