Stara cijev tunela Učka od danas je ponovno u funkciji, čime je završen 25 milijuna eura vrijedan projekt modernizacije na jednoj od najprometnijih dionica Istarskog ipsilona.
Radovi su pokrenuti kako bi se tunel uskladio s europskom Direktivom 2004/54/EC, koja propisuje minimalne sigurnosne standarde za cestovne tunele dulje od 500 metara. Modernizacija je obuhvatila:
• novu ventilaciju i rasvjetu • naprednu protupožarnu zaštitu • sustave za nadzor i komunikaciju • probijanje dodatnih evakuacijskih izlaza.
Poseban izazov bilo je izvorište pitke vode unutar tunela. Zbog zaštite vodoopskrbe radovi su se izvodili pod strogim ekološkim nadzorom, a izgrađen je i novi tlačni cjevovod dug 1.582 metra. Sustav odvodnje projektiran je tako da izdrži požare i eventualna izlijevanja opasnih tvari.
Prema podacima koncesionara Bina Istra, obnova se odvijala uz djelomično otvoren promet u novoj tunelskoj cijevi, što je zahtijevalo precizno faziranje radova. Dodatne poteškoće zadavale su deformacije kolnika izazvane složenim geološkim sastavom.
Puštanjem stare cijevi u promet svaka će tunelska cijev sad služiti isključivo za jedan smjer vožnje, što bi trebalo značajno podići sigurnost i protočnost na dionici kojom prosječno dnevno prolazi više od 10.000 vozila, a ljeti i preko 18.000.
Sljedeći korak je dovršetak punog profila autoceste od tunela do čvora Matulji. Kada se 2027. godine Istarski ipsilon u potpunosti spoji s mrežom Hrvatskih autocesta, bit će moguće putovati od Pule do Zagreba za otprilike dva i pol sata bez zaustavljanja. Dupliranje trase Matulji – tunel Učka također će otvoriti sigurniji pristup okolnim naseljima Benčinići i Kolavići te uključuje preko šest kilometara zaštitnih zidova protiv buke i zatvoreni sustav odvodnje.
Direktor Bina Istre Dario Silić naglašava da projekt donosi dvostruku korist: „povećanje razine sigurnosti prometovanja i povećanje protočnosti” na dionici koja je ključna za povezanost Istre s ostatkom Hrvatske.