ASB GlassFloor, njemačka tvrtka koja je od 1965. gradila put od suhe gradnje do inovacija u sportskim podlogama, posljednje je dvije sezone nametnula stakleni LED parket kao ozbiljnu alternativu tradicionalnom drvu.
Na demonstracijskom terenu u Orlandu, gdje je – prema riječima tvrtke – trenirala gotovo svaka NBA momčad tijekom sezone 2024./25., trener jednostavno nacrta akciju na iPadu, a linije se u trenu pojave pod nogama igrača. Program „Whiteboard” i povezani „Playbook” omogućuju animirane vježbe koje se mijenjaju u hodu, dok sustavi poput ShotTrackera prate svaki pokret i, ako treba, na teren projiciraju virtualnog braniča.
Klubovi iz vrha Europe već su prihvatili novitet. Bayern München i Panathinaikos sve domaće utakmice 2024./25. igraju na staklu, a grčki klub koristi ga i za marketinške efekte. „Ova površina omogućila nam je da potpuno redefiniramo način na koji se povezujemo s navijačima i komercijalnim partnerima”, naglašava Thanos Bichtas, voditelj marketinga Panathinaikosa, dodajući da animacije „ne remete doživljaj, nego ga pojačavaju”.
Put do košarke počeo je kada je FIBA 2022. izmijenila pravila i dopustila staklene podloge. Prva službena priredba bila je Svjetsko U-19 prvenstvo za žene 2023., a potom su uslijedile instalacije na NBA All-Star vikendu 2024. u Indianapolisu te na „Big Blue Madness” sveučilišta Kentucky. Trener Wildcatsa Mark Pope vidi novu dimenziju pripreme: „Samo dva dana treninga na terenu koji izgleda identično kao onaj na gostovanju – potencijal je bezgraničan.”
Zdravlje igrača moglo bi postati glavni adut. Staklo je, tvrdi ASB, 2,8 puta elastičnije od kanadskog javora koji dominira NBA parketima, a aluminijska podkonstrukcija ublažava bočne udare. „Stopalo se ne lijepi, a kontrola je izvrsna”, ističe direktor Christof Babinsky. Švicarski elitni centar OYM bilježi slične dojmove; prema Lucie Bischof, sportaši osjećaju „manje opterećenje na zglobovima i kostima”. Bayern i Panathinaikos već uspoređuju statistiku ozljeda na staklu i drvu, pa bi prvi rezultati mogli stići na kraju sezone.
Trošak, procjenjuje Babinsky, čini oko jedan posto budžeta moderne arene od 250–350 milijuna eura, ali otvara vrata dodatnim sadržajima: od dječjih košarkaških kampova, preko projekcija dinosaura, do školice bicikliranja s virtualnim prometom.
Ipak, postoje prepreke. Odbijanjem lopte i osjećajem pod nogama igrači se moraju priviknuti, a za ugradnju je trenutačno potreban dulji vremenski okvir nego što to NHL-NBA dvorane mogu priuštiti. Babinsky zato ne najavljuje kraj drvenih parketa: „Uvijek će postojati drveni tereni. Naš je cilj podići ljestvicu i učiniti sport privlačnijim.”