Znatna zbrka nastala je nakon nedjeljnog leta zrakoplova koji je predsjednicu Europske komisije Ursulu von der Leyen prevozio iz Varšave u Plovdiv. Dok Bruxelles tvrdi da je riječ o ciljanom ometanju satelitske navigacije, Bugarska šalje oprečne poruke – i time dodatno produbljuje neizvjesnost oko incidenta.
Bugarski premijer Rosen Željazkov u četvrtak je pred parlamentom prvo poručio: „Tijekom cijelog leta transponder je emitirao stalan, visokokvalitetan GPS signal. Nema naznaka dugotrajnog ometanja ili zaglušivanja.” Međutim, nešto kasnije promijenio je ton: „U ovom slučaju očito imamo ometanje”, pripisavši ga „satelitskim sustavima za ometanje smještenima na Krimu”. Oporbu je optužio da širi „informacijsku zbrku” kako bi „potkopala bugarske institucije”.
Služba za odnose s javnošću Europske komisije ostala je pri svojoj verziji. Zamjenica glavnog glasnogovornika Arianna Podestà izjavila je da je „radio-ometanje potvrdila Bugarska agencija za kontrolu zračnog prometa” te dodala da je „postojalo GPS ometanje”. U priopćenju bugarskih vlasti od ponedjeljka stoji da je signal navigacije „nestao” pri prilazu zračnoj luci, pa su piloti prešli na pričuvni sustav ILS.
Priča je zapalila političku scenu i prije službenih reakcija. Jedan britanski dnevnik objavio je da je „sumnjivi ruski napad” onesposobio GPS, prisilivši posadu da „sat vremena kruži iznad aerodroma” i spusti se uz pomoć papirnatih karata. Kremlj je promptno odbacio odgovornost, a zapadni su dužnosnici žestoko osudili navodno miješanje Moskve.
Podaci nezavisne stranice za praćenje letova, međutim, pokazuju kako je let trajao svega devet minuta dulje od predviđenog te da je transponder cijelo vrijeme bilježio dobar GPS signal. Ista platforma potvrđuje da su piloti prešli s GPS-a na ILS prilikom slijetanja, ali upozorava da uzrok te promjene ne mora nužno biti ometanje ili „spufanje” signala.
Na pitanje hoće li pokrenuti istragu, Podestà je poručila da je „na bugarskim vlastima da odluče kojim će putem krenuti”, izbjegavši potvrditi kruženje zrakoplova ili korištenje papirnatih karata. „Ono što je presudno jest da je zrakoplov sigurno sletio”, zaključila je.
Za sada ostaje nejasno je li doista došlo do koordiniranog elektroničkog napada ili se radi o tehničkoj nepravilnosti pojačanoj političkim optužbama. Dok Sofija i Bruxelles razmjenjuju suprotne izjave, rasplet će ovisiti o potencijalnoj – zasad neizvjesnoj – službenoj istrazi bugarskih zračnih vlasti.