Jedna od posljednjih slika Pabla Picassa posvećenih fotografkinji i slikarici Dori Maar ponovno je ugledala svjetlo dana nakon gotovo osam desetljeća provedenih u privatnoj zbirci. Ulje na platnu „Bust of a Woman in a Flowery Hat (Dora Maar)”, dovršeno u srpnju 1943. tijekom njemačke okupacije Pariza, javnosti je predstavljeno tek ovoga tjedna uoči aukcije zakazane za 24. listopada u kući Lucien Paris.
Djelo dimenzija 80 × 60 centimetara prikazuje Maar u raskošnim bojama, za razliku od ranijih, često mračnih i izobličenih Picassovih prikaza njegove partnerice iz burne devetogodišnje veze. Slika nastaje u trenutku kada 61-godišnji umjetnik već najavljuje odlazak k 21-godišnjoj Françoise Gilot, pa lice prikazane žene, iako razlomljeno kubističkim potezima, odiše tugom na rubu suza.
Portret je 1944. otkupio anonimni francuski kolekcionar; od tada ga je vidjelo tek nekoliko stručnjaka, i to samo na crno-bijeloj fotografiji u katalogu. Nasljednik vlasnika odlučio je ostati neimenovan, a sliku je, prema konzervativnoj procjeni, ponudio po početnoj cijeni od oko 8 milijuna eura – no aukcionari očekuju znatno viši iznos.
Aukcionar Christophe Lucien otkrivanje rada naziva povijesnim trenutkom: „It is not only a milestone in the history of art but also in the private life of Picasso”, istaknuo je, dodavši: „It is a refreshing portrait of Dora Maar; exceptional and full of emotion. Discovering it is a big moment in our lives as experts.”
Dora Maar – slavna nadrealistička fotografkinja – bila je daleko više od muze; njezin se autorski pečat, tvrde povjesničari umjetnosti, jasno prepoznaje u Picassovoj ratnoj fazi. Unatoč tome, ona je često izražavala nelagodu prema vlastitim prikazima, pa je sama kazala: „All of his portraits of me are lies. They’re all Picassos. Not one is Dora Maar.”
Nacističke vlasti, koje su Picassovu umjetnost držale „degeneriranom”, u više su navrata pretresale njegov atelje u Rue des Grands-Augustins i prijetile zabranama. U takvom ozračju, živopisni portret predstavljen ovoga tjedna djeluje poput svjetionika otpora i osobnog previranja, zaključuju povjesničari.
Slika će biti izložena tri dana prije dražbe, pružajući javnosti kratku, ali jedinstvenu priliku da po prvi put uživo promatra stvarne boje i teksturu djela koje je gotovo 80 godina ostalo skriveno iza zatvorenih vrata privatnog salona.