Anglo-nizozemski energetski div Shell definitivno je povukao kočnicu na gradilištu svoga postrojenja za biogoriva u rotterdamskoj luci, čime je ugašena ambicija stvaranja jednog od najvećih europskih pogona za preradu otpada u zeleni mlazni kerozin.
Radovi su lani u srpnju zaustavljeni zbog tehničkih poteškoća, a sada je uprava zaključila da projekt ne može biti dovoljno konkurentan. „As we evaluated market dynamics and the cost of completion, it became clear that the project would be insufficiently competitive to meet our customers’ need for affordable, low-carbon products”, izjavila je Machteld de Haan, direktorica poslovnog segmenta za downstream, obnovljive izvore i energetska rješenja.
Postrojenje je 2021. krenulo u izgradnju s planom godišnje proizvodnje do 820 000 tona biogoriva, od kojih je oko polovice trebalo biti namijenjeno za održivo zrakoplovno gorivo (SAF) dobiveno od otpadnog jestivog ulja i životinjske masti. Pokretanje se prvotno predviđalo u travnju 2024., a kasnije je pomaknuto na 2025. godinu.
Poništenje investicije dolazi nakon što je Shell u ožujku 2023. otkazao i sličan SAF projekt na singapurskom otoku Bukom, te u trenutku kada sve veći broj naftnih kompanija smanjuje ulaganja u obnovljive izvore i vraća se profitabilnijim fosilnim gorivima. Istodobno je tvrtka prošle godine ublažila jedan od ključnih klimatskih ciljeva, najavivši da će do kraja desetljeća intenzitet ugljičnih emisija energije koju prodaje smanjiti 15–20 %, a ne 20 % kako je ranije planirano.
Unatoč odustajanju, de Haan tvrdi da Shell ostaje među najvećim svjetskim trgovcima i dobavljačima biogoriva te da će „low-carbon molecules, including biofuels, underpin the future energy system”. Zagovornici SAF-a ga vide kao ključni alat za smanjenje emisija zrakoplovstva, sektora koji prema Međunarodnoj agenciji za energiju stvara oko 3 % globalnih emisija CO₂, dok kritičari upozoravaju da vremenski okvir za masovni prelazak nije realan.