Uspjeh francusko-njemačkog projekta izgradnje novog borbenog tenka mogao bi pasti kao kolateralna žrtva zastoja u programu razvoja borbenog zrakoplova nove generacije, upozorio je direktor KNDS-a Jean-Paul Alary.
Alary je rekao da njegova kompanija „ne može ignorirati” političku i industrijsku dinamiku koja povezuje dva najveća obrambena pothvata u Europi:
• Future Combat Air System (FCAS) – trojni francusko-njemačko-španjolski projekt pokrenut 2018., trenutačno blokiran zbog nesuglasica oko podjele poslova. • Main Ground Combat System (MGCS) – program iz 2017. kojim Pariz i Berlin žele zajednički zamijeniti Leopard 2 i Leclerc te tako stvoriti „tenk budućnosti”.
„Problemi oko lovca ne pomažu ni jednom drugom zajedničkom projektu”, poručio je Alary, istaknuvši koliko su takve suradnje politički osjetljive.
Zasad rad na MGCS-u, u kojem sudjeluju KNDS, francuski Thales i njemački Rheinmetall, „ide dobro”. Nakon što su dvije vlade prošle godine razriješile dugotrajne nesuglasice, konzorcij se sprema u siječnju predati službenu ponudu za ulazak u iduću fazu razvoja.
No, dugoročno gledano, prijepori oko FCAS-a mogli bi preliti negativnu energiju i na kopneni projekt. Ministri obrane Francuske, Njemačke i Španjolske nedavno su pokušali odmrznuti pregovore, ali bez rezultata, dok su predsjednik Emmanuel Macron i kancelar Olaf Scholz najavili da će do kraja godine donijeti konačnu odluku o sudbini FCAS-a.
Ako bi zrakoplovni program propao, kaže Alary, to bi teško otežalo rad na novom tenku. Unatoč neizvjesnosti, KNDS vjeruje da njegov „model zajedničke proizvodnje” može potaknuti širu europsku ekosferu kopnene obrane.
Tvrtka se ponosi činjenicom da isključivo gradi kopnenu opremu, za razliku od konkurentskog Rheinmetalla koji se širi i na brodogradnju te tvornice streljiva u istočnoj Europi. Danas čak 24 europske vojske koriste sustave KNDS-a – od samohodnih haubica Caesar do oklopnjaka Jaguar, Leopard i Griffon.
Kao svjež primjer navodi se norveška narudžba za više od 50 tenkova Leopard 2A8. Dio će se sklapati lokalno u tvrtki Ritek, a KNDS ondje podiže i vlastitu proizvodnu liniju. „Kad prodajemo vozila europskim državama, proizvodimo na licu mjesta”, naglašava Alary.
Kako godine odmiču, politička volja dvaju ključnih partnera, Pariza i Berlina, opet se pokazuje presudnom: bez dogovora u zraku, teško je graditi pouzdane temelje i na zemlji.