Španjolski premijer Pedro Sánchez otvoreno je podupro njemačku stranu u sve žešćem prijeporu s Francuskom oko podjele posla na projektu Future Combat Air System (FCAS), vrijednom oko 100 milijardi eura.
„Interes Španjolske za ovaj projekt je iskren, potpun i apsolutan, ali, naravno, pod uvjetima koje su tri zemlje – Njemačka, Francuska i Španjolska – unaprijed dogovorile”, poručio je Sánchez na zajedničkoj konferenciji za novinare s njemačkim kancelarom Friedrichom Merzom u četvrtak navečer.
Francuski proizvođač Dassault Aviation, glavni ugovaratelj FCAS-a, traži veći utjecaj u donošenju odluka. Taj pritisak izazvao je otpor njemačke zrakoplovne industrije i potaknuo bojazan da bi se trojni program mogao raspasti. Berlin i Pariz imaju rok do kraja 2025. da pronađu kompromis.
Merz je upozorio da se „ne može nastaviti kao dosad” te dodao da pregovori triju partnera i dalje traju.
FCAS bi trebao obuhvatiti stealth lovac nove generacije povezan s autonomnim dronovima i digitalnim borbenim oblakom. Planiranje je pri kraju, a sljedeća velika etapa je izrada prototipa samog aviona.
Dok Dassault i Airbus rade na lovcu i pripadajućim dronovima, španjolska tvrtka Indra vodi razvoj senzora koji će prikupljati i dijeliti podatke te tako umrežiti sve platforme u jedinstveni sustav.
Madrid i Indra dosad su izbjegavali javno zauzimati stranu, no Sánchezovo istupanje jasno signalizira da treći partner neće prihvatiti reviziju početno dogovorenih pravila. Stručnjaci smatraju da će Pariz i Berlin, unatoč napetostima, ostati u „nelagodnom partnerstvu”, iako teoretski postoji mogućnost priključenja drugim inicijativama poput britanskog projekta Tempest.
Za sada, ključni europski borbeni program ostaje talac spora oko toga tko će imati glavnu riječ u njegovu razvoju – a vrijeme otkucava.