RIM – Zamjenik talijanskog premijera Matteo Salvini svoj opstanak na čelu Lige vezao je uz golemi projekt mosta koji bi kopno spojio sa Sicilijom. U srijedu će Državni revizorski sud odlučiti krši li projekt talijanske i europske propise. I negativno mišljenje ne bi ga nužno zaustavilo, ali bi Salviniju, već načetom padom potpore, moglo dodatno otežati položaj.
Most dug 3,7 kilometara trebao bi biti najdulji ovješeni most na svijetu i prvi put povezati Siciliju cestom i željeznicom s ostatkom Europe. Salvini ga opisuje kao „najvažniji javni rad na svijetu”, a gradnja bi, tvrdi, mogla krenuti u studenome. Procijenjeni trošak – 13,5 milijardi eura – činio bi ga jednim od najskupljih infrastrukturnih pothvata u talijanskoj povijesti, i to na jugu zemlje čije su projekte često pratili korupcijski skandali.
Politički zaokret Liga je nastala u industrijskom sjeveru, zagovarala odcjepljenje i godinama se protivila „južnjačkim” projektima. Još 2016. sam je Salvini osporavao ideju mosta. Danas ga, međutim, vidi kao kartu za povrat izgubljene političke središnjosti otkako je u vladi Giorgie Meloni dobio „manje glamurozno” resor infrastrukture umjesto željenog unutarnjih poslova.
Unutar stranke Potpora Ligi pala je na oko 9 %. Sjeverni ogranci mršte se na projekt: „Svi u Lombardiji i Venetu ljuti su na Mattea i njegovu opsesiju mostom”, priznaje visokopozicionirani dužnosnik stranke. Ipak, senator Claudio Borghi tvrdi da većina ipak shvaća „da je to korisno i za sjever”, iako „izopćenici u Ligi” i dalje ponavljaju da je riječ o rasipanju novca.
Izazovi i rizici Protivnici upozoravaju na potresnu zonu, moguće ekološke štete i rizik od mafijaškog nadzora nad gradilištem. Podjele prelaze stranačke crte: regionalni guverneri, mala i srednja poduzeća te populistička baza imaju različite interese.
Salvinija dodatno pritiskom ugrožava uspon bivšeg generala Roberta Vannaccija, koji se istim populističkim retorikama dodvorava biračima nezadovoljnima Melonijinim umjerenijim kursom.
Povijesna opsesija Ideja prijelaza starija je od ujedinjenja Italije. Plinije Stariji pisao je o nizu brodova, a premijer Giuseppe Zanardelli 1866. uzvikivao: „Bilo iznad ili ispod struje, Sicilija mora biti spojena s kontinentom!” Projekt se ponovno oživio 1970-ih, 2009. je simbolično započet u eri Silvia Berlusconija, a ubrzo potom zaustavljen zbog troškova.
Što slijedi? Konzorcij koji predvodi WeBuild već zapošljava tisuće radnika, no radovi su odgođeni za ovu godinu. U Venetu vijećnik Marco Dolfin tvrdi da će most „koristiti cijeloj zemlji”, ali napominje da Liga „ne maše zastavom ‘Živio most’”.
Hoće li Salvini milijardskim megaprojektom premostiti stranačke i regionalne podjele ili dodatno potonuti u anketama, ovisit će i o skoroj odluci revizora – i o tome može li doista zabiti prvi kolac u Messini prije nego što mu presahne politički kapital.