Nova terenska studija francuskih znanstvenika upozorava da putnici tijekom ukrcaja i taksiranja zrakoplova udišu više nego dvostruko veće koncentracije ultrafinih čestica (PM<100 nm) od razine koju Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) označava kao visoku.
Istraživački tim s Université Paris Cité ugradio je prijenosni paket mjernih instrumenata na prazno sjedalo u prednjem dijelu kabine ili u kuhinji letjelice na letovima iz pariške zračne luke Charles de Gaulle prema europskim odredištima. Ustanovili su da:
• za vrijeme krstarenja, u čistijem gornjem sloju atmosfere, koncentracije ultrafinih čestica ostaju vrlo niske; • pri ukrcaju i taksiranju razine naglo skaču, prosječno premašujući WHO-ov visoki prag više od dva puta; • onečišćenje se smanjuje nakon polijetanja, ali ponovno raste pri prilazu odredišnoj zračnoj luci.
Sličan obrazac zabilježen je i za čestice crnog ugljika (čađe), koje su također bile najgušće dok je zrakoplov bio na zemlji.
Zdravstveni rizici Ultrafine čestice ne reguliraju se zakonom jer ih je teško detektirati klasičnim mjernim metodama, no sve je više dokaza o njihovoj štetnosti. WHO je 2021. upozorio na 75 studija koje ih povezuju s upalama pluća, povišenim krvnim tlakom, srčanim tegobama i usporenim razvojem fetusa. Nedavna analiza gotovo 11 milijuna stanovnika Nizozemske povezala je dugotrajno izlaganje tim česticama s preranim smrtnim ishodima, uključujući rak pluća.
Širi doseg zagađenja Ultrafine čestice ne ostaju unutar aerodromskih ograda. U okolici Charles de Gaullea koncentracije na udaljenosti od 1 km jednake su onima uz parišku obilaznicu. Kod londonskog Gatwicka 500 m od piste zabilježene su više vrijednosti nego uz najprometnije ulice u središtu grada, a utjecaj Heathrowa detektiran je diljem zapadnog i središnjeg Londona.
Rastući promet, nedovoljna kontrola Globalni broj zračnih putnika prvi bi put trebao premašiti 5 milijardi ove godine, a zrakoplovi i dalje spadaju među lošije regulirane izvore zagađenja u usporedbi s cestovnim prometom i industrijom. Paralelni pregled znanstvene literature ukazuje i na oskudna istraživanja o utjecaju onečišćenja na više od 2 milijuna civilnih i vojnih zaposlenika u zračnim lukama širom svijeta.
Autori studije poručuju da su potrebne strože mjere kontrole emisija na tlu te poboljšane ventilacijske strategije kako bi se zaštitilo zdravlje putnika, radnika i stanovnika u okolici zračnih luka.