Europski pregovarači tvrde da su se na prošlomjesečnom sastanku Međunarodne pomorske organizacije (IMO) u Londonu suočili s izravnim pritiscima i zastrašivanjima iz Washingtona kako bi odustali od uvođenja novog poreza na emisije iz brodskog prijevoza.
Prema riječima osam europskih izaslanika i predstavnika civilnog društva koji su pristali govoriti anonimno, američki su ih dužnosnici pozvali u veleposlanstvo te prijetili prekidom poslovne suradnje i ukidanjem viza članovima njihovih obitelji ako podrže namet. „Naši pregovarači nikada nisu doživjeli ovako nešto u međunarodnim pregovorima”, opisao je jedan europski dužnosnik.
Washington je, navode diplomati, već prije londonskog susreta zaprijetio carinama, dodatnim lučkim naknadama i sankcijama pojedinim dužnosnicima koji podupiru „aktivističke klimatske politike”. Strateški cilj bio je odgoditi ekološku pristojbu za brodarstvo, za koju američki predsjednik Donald Trump smatra da bi „neosnovano opteretila američke brodare”.
Pritisak se, kažu sudionici, proširio i na male otočne države: visoki zapadni diplomat potvrdio je da je Washington karipskim zemljama zaprijetio tarifama, dok je ministar energetike Chris Wright priznao da je s ministricom poljoprivrede Brooke Rollins osobno kontaktirao više od 20 vlada kako bi osigurao odgodu.
Gubitak europske kohezije Cipar i Grčka napustili su zajednički europski blok uoči glasanja. Grčki premijer Kyriakos Mitsotakis poručio je da „donijeli smo odluku puno prije nego što su se SAD uključile u ovo”, no promjena stava njegove zemlje – vlasnice jedne od najvećih svjetskih flota – ocijenjena je ključnom za ishod. Na koncu je odlučeno da se porez odgodi za godinu dana, što mnogi smatraju velikom pobjedom Trumpove administracije.
Atmosfera straha „Pritisak SAD-a stvorio je atmosferu straha, što je zauzvrat izazvalo kaos koji je na kraju doveo do odgode usvajanja. Kad jednom prijetite zemljama, potkopavate dizajn i funkcioniranje multilateralizma kakav se pojavio nakon Drugog svjetskog rata”, upozorio je Christiaan De Beukelaer, stručnjak za klimatske i pomorske politike sa Sveučilišta u Melbourneu, koji je sastanak pratio kao promatrač.
Glasnogovornik američkog State Departmenta odbio je komentirati „privatne diplomatske razgovore”. U Bruxellesu pak raste zabrinutost da bi ovakva taktika mogla postati novo „normalno” u međunarodnim pregovorima o klimatskim mjerama, osobito dok Washington otvoreno zagovara interese fosilnih goriva.
IMO, agencija Ujedinjenih naroda koja regulira svjetski brodarski sektor, okuplja 176 obalnih država. S obzirom na razmjere industrije i udio brodova u globalnim emisijama CO₂, odluka o odgodi poreza već se doživljava kao ozbiljan korak unatrag u borbi protiv klimatskih promjena.