Pretjerano teški kamioni već godinama brže troše hrvatske ceste, a novi nalet tereta mogao bi stići i na autocestu A6 nakon otvaranja kontejnerskog terminala u Rijeci.
• D10 kao upozorenje
Brza cesta D10 između Križevaca i Svete Helene, puštena u promet prije desetak godina, danas je na brojnim dionicama ograničena na 80 km/h zbog raspuknutog kolnika. Hrvatske ceste (HC) najavile su sanaciju 37 kilometara vrijednu 20 milijuna eura – gotovo dvije trećine cijene gradnje potpuno nove, 7,5-kilometarske dionice od Križevaca do Kloštra Vojakovačkog (30 milijuna eura).
• Teret jednako deseci tisuća osobnih vozila
Stručnjaci podsjećaju da prolazak kamiona mase 40 tona opterećuje cestu poput 50 000 automobila. Kada je vozilo pretovareno, taj se učinak dodatno multiplicira.
• WIM mreža se širi
HC trenutačno nadzire promet pomoću:
- 6 mobilnih ekipa,
- 5 stacionarnih WIM vaga (Zaprešić, Karlovac, Varaždin, Zadar, Gradište),
- 6 prijenosnih uređaja koji kruže po 135 lokacija.
Zbog stalnih prekoračenja masa, šesti stacionarni sustav postavlja se u Kaštelima, a financijskim planom 2026.–2028. predviđena su još tri. Do kraja desetljeća Hrvatska bi tako imala devet stalnih vaga, a prva nova – kod Vrbovca – trebala bi proraditi najkasnije početkom 2026.
• Koliko to košta
Samo lani je u izvanredno održavanje državnih cesta uloženo više od 93 milijuna eura, no zasebna stavka za štetu od pretovarenih kamiona ne postoji. Autoceste pak godišnje „pojedu” oko 40 milijuna eura za sanaciju, pri čemu 70 % otpada na obnovu kolničke konstrukcije. U posljednjih pet godina HAC je u hitne radove utrošio više od 220 milijuna eura.
• A3 najizloženija, A6 sljedeća na udaru?
Najveća se oštećenja trenutno bilježe na tranzitnoj autocesti A3 od Bregane do Lipovca. No otvaranje nove riječke kontejnerske luke moglo bi preusmjeriti dodatne kamione prema unutrašnjosti upravo A6-om, pa u HAC-u očekuju pojačana ulaganja u održavanje i na toj dionici.
Država stoga ubrzava širenje sustava automatskog vaganja – nadajući se da će digitalna kontrola zaustaviti praksu „vožnje preko mjere” prije nego što asfalt ponovno popuca.