Nova dramska sezona Hrvatskog narodnog kazališta u Osijeku započinje 13. studenoga u 20 sati premijerom predstave „Zavičaj, zaborav” redatelja Jasmina Novljakovića, nastale prema nagrađivanom romanu Ludwiga Bauera.
Kazališni intendant Vladimir Ham na konferenciji za medije istaknuo je aktualnost djela koje prati potrage za identitetom kroz turbulentnu europsku povijest: „U današnje vrijeme, s obzirom na migracije i ratove, smatram da je važno prikazati jedno dosta dugo razdoblje europske povijesti… Vjerujem da će publika u tome prepoznati mnoge trenutke i možda se još jednom podsjetiti povijesti, a možda i nešto naučiti iz nje.”
Radnju nosi mladić koji tek u odrasloj dobi otkriva da je njemačkog podrijetla – sin poginulog vojnika i majke koja je preminula u logoru. Prelazeći obje strane nekadašnje Željezne zavjese, lik propituje tko je i gdje pripada, što Novljaković smatra ključnim pitanjem i danas: „Mislim da smo uspjeli jedan od, prema mom mišljenju, najboljih romana hrvatske književnosti 21. stoljeća uspješno prenijeti na pozornicu.”
Velika ansambl-predstava
• više od 25 glumaca na sceni
• oko 50 izmjena scenografije i lokacija
• tehnika pomičnih kulisa, rotirajućih elemenata i dinamične rasvjete
• sudjeluju studenti treće godine osječke Akademije i polaznici Dječjeg kazališta
Scenograf i oblikovatelj svjetla Zlatko Kauzlarić Atač opisuje projekt kao „gotovo filmski zadatak” s pedesetak promjena ambijenta koje moraju ostati protočne: „Scenografiju zapravo nazivam kroki scenografijom – sve je započeto, ali nije potpuno dovršeno. Cilj je bio ogoliti pozornicu kako bi svi elementi korišteni u predstavi bili vidljivi i funkcionalni.”
Glumica Mateja Tustanovski, koja tumači učiteljicu njemačkog jezika Moniku, naglašava opuštenu atmosferu rada unatoč obimu produkcije: „Ima nas puno na sceni i baš zato su većina uloga epizodne… Bilo je opušteno i lagano raditi, imali smo dosta vremena, pa nije bilo nekog pritiska.”
„Zavičaj, zaborav” tako otvara 119. sezonu osječkog nacionalnog teatra velikom temom potrage za korijenima i pripadanjem, postavljenom u raskošnom, tehnički zahtjevnom kazališnom formatu.