Ogroman požar zahvatio je u ponedjeljak kasno navečer rafineriju „Dunav” u Százhalombatti, tridesetak kilometara od Budimpešte. Vatra je bila toliko snažna da se vidjela kilometrima, a 17 vatrogasnih postrojbi borilo se s plamenom dok je proizvodnja u potpunosti stala.
Do utorka u podne požar je uglavnom stavljen pod nadzor, a mađarska naftna kompanija MOL procjenjuje štetu i polako pokreće dijelove postrojenja koji nisu oštećeni. Izvršni potpredsjednik MOL-a Krisztian Pulay poručio je kako uzrok još nije poznat, ali „nije riječ o vanjskom faktoru”. Čak i u najnepovoljnijem scenariju, navodi, pogon bi radio s oko dvije trećine kapaciteta, pa opskrba tržišta ne bi trebala biti ugrožena.
Eksplozija je pogodila jedno postrojenje atmosferske destilacije, ključno za prvu fazu prerade sirove nafte, no ono opskrbljuje manje od 40 % daljnjih procesa. Uz rafineriju na Dunavu MOL raspolaže i pogonom Slovnafta u Bratislavi, pa analitičari procjenjuju da dugoročna proizvodnja kompanije neće biti ozbiljnije narušena.
Ipak, problemi kod Budimpešte već stvaraju lančanu reakciju. Srbija je nedavno postigla dogovor s MOL-om o nadoknadi dizelskih i benzinskih količina nakon što je njezina rafinerija u Pančevu ostala bez sirove nafte zbog sankcija. Plan se sada dovodi u pitanje jer bi mađarski izvoz mogao biti ograničen.
Gotovo istodobno odjeknule su eksplozije i u rafineriji Petrotel-Lukoil u rumunjskom Ploieštiju. Objekt je bio izvan pogona zbog redovnog održavanja, a ponovno pokretanje sada je odgođeno dok traje istraga uzroka.
Bivši ministar energetike Davor Štern smatra da bi kvar u Százhalombatti mogao otvoriti prostor za jači angažman Ina-ine rafinerije na Urinju: „Padom kapaciteta u Mađarskoj raste potreba da Rijeka krene punim pogonom.” No podsjeća da se na Kvarneru odvija jedan od najduljih postupaka remonta i modernizacije u svijetu, pa ostaje upitno koliko brzo rafinerija može povećati produkciju.
Štern ne očekuje veće posljedice po poslovanje Janafa, koji s MOL-om ima ugovor za transport približno dva milijuna tona nafte godišnje po načelu „plati pa koristi ili ne”: „MOL je obvezan platiti zakup kapaciteta naftovoda, koristio ga ili ne.”
Dok se istrage u Mađarskoj i Rumunjskoj nastavljaju, regionalno tržište nafte i goriva već strepi od mogućih poremećaja, a oči su uprte u Rijeku – no njezin puni potencijal još uvijek koči dugotrajan remont.