Europska investicijska banka odobrila je prvi ček od 875 milijuna eura za portugalski projekt brze željeznice koji će povezati Lisabon i Porto. Riječ je o prvoj dionici buduće pruge velike brzine u zemlji, dugoj nešto manje od 140 kilometara, koja će od Porta krenuti prema jugu do grada Oiã.
„Real game changer”
Predsjednica EIB-a Nadia Calviño nazvala je projekt „real game changer” te naglasila da će, jednom dovršen, putovanje između dva najveća portugalska grada skratiti „s gotovo tri sata na nešto više od jednog sata”. Banka je ukupno rezervirala tri milijarde eura za financiranje cijele trase.
Podudaranje s europskim planovima
Nova pruga uklapa se u ambiciju Europske unije da do 2040. poveže ključne gradove vlakovima koji će voziti najmanje 160 km/h. Povjerenik za promet Apostolos Tzitzikōstas projekt je nazvao „cornerstone” dovršetka mreže TEN-T i istaknuo da „reflects the kind of investment we aim to scale across Europe”. Najavio je i da će Komisija „kasnije ove godine” predstaviti novi plan za ubrzanje razvoja brzih pruga u EU-u.
Plan koji kasni
Taj je plan, neslužbeno nazvan „master plan” za europsku mrežu brzih vlakova, trebao biti objavljen u srpnju, ali je u međuvremenu nestao s dnevnog reda Komisije. Još u prosincu predsjednica Komisije Ursula von der Leyen zatražila je od Tzitzikōstasa „plan za ambicioznu europsku mrežu brzih vlakova, uključujući noćne linije, i za ubrzanje teretnog željezničkog prometa”.
Širi europski kontekst
U izvješću koje je prošle godine za Europsko vijeće izradio bivši talijanski premijer Enrico Letta ocijenjeno je da bi paneuropska mreža koja bi povezala sve glavne gradove Unije predstavljala „neusporedivu priliku za revoluciju u europskom putovanju i poticanje integracije EU-a”.