Više od osam desetljeća nakon što su ga nacisti opljačkali u Amsterdamu, „Portrait of a Lady (Contessa Colleoni)”, djelo talijanskog majstora Giuseppea Ghislandija poznatog kao Fra’ Galgario, ponovno je izišlo na vidjelo – i to na fotografiji dnevnog boravka u oglasu agencije Robles Casas & Campos za prodaju kuće u primorskom mjestu nedaleko od Buenos Airesa.
Nizozemski list AD, koji je godinama tragao za slikom navedenom u državnoj bazi nestalih djela kao „nepovratna” nakon Drugog svjetskog rata, prepoznao ju je zahvaljujući slučajnom otkriću novinara. Na petoj fotografiji oglasa, iznad sofe, visio je portret izgubljen od 1940.
Plijen Göringove prisilne kupnje
Slika je pripadala Jacquesu Goudstikkeru, uglednom židovskom trgovcu umjetninama iz Amsterdama. Goudstikker je u svibnju 1940. pobjegao pred nacistima, ali je poginuo nakon pada u skladište broda kojim se spasavao. Nekoliko tjedana poslije cijelu kolekciju od više od 1 100 djela za bagatelu je otkupio Hermann Göring.
Nakon rata dio radova vraćen je u Nizozemsku i izložen u Rijksmuseumu; tek je 2026. godine 202 djela dobila natrag jedina nasljednica – snaha Marei von Saher. Ghislandijev portret nije bio među njima.
Trag vodi do SS-ovca u Argentini
Ratni dokumenti upućuju na to da je „Portrait of a Lady” završio u rukama Friedricha Kadgiena, SS-ovca i bliskog Göringova pomagača. Američki ga je ispitivač opisao kao „not a true Nazi” ali i „a snake of the lowest sort”. Kadgien je 1945. pobjegao u Švicarsku, zatim u Brazil, da bi se naposljetku nastanio u Argentini, osnovao poduzeće i ondje umro 1978. u 71. godini.
AD je pokušao stupiti u kontakt s njegovim dvjema kćerima u Buenos Airesu, no naišao je na zid šutnje. Jedna je telefonski poručila: „I don’t know what information you want from me and I don’t know what painting you are talking about.”
Autentičnost vjerojatna, ali treba pregled
Povjesničar umjetnosti Bram de Klerck s Radboudova sveučilišta kaže da je kompozicija „identična”, a dimenzije i boje odgovaraju crno-bijelim arhivskim fotografijama, no konačnu potvrdu može dati tek fizički pregled. Istraživači nizozemske Službe za kulturnu baštinu Annelies Kool i Perry Schrier slažu se da „nema razloga zamisliti” da je riječ o kopiji te su na društvenim mrežama jedne Kadgienove kćeri uočili i moguću drugu izgubljenu sliku – mrtvu prirodu nizozemskog majstora Abrahama Mignona.
Lov na nacistički plijen se nastavlja
Od otkrića oglasa s portretom sestre šutnje ne popuštaju, ali odvjetnici baštine Jacquesa Goudstikkera najavili su da će učiniti sve kako bi slika bila vraćena. Von Saher, danas 81-godišnjakinja, poručuje: „My family aims to bring back every single artwork robbed from Jacques’ collection, and to restore his legacy.”