Papa Leo XIV okupio je u četvrtak u Vatikanu oko 150 predstavnika svjetskih novinskih agencija udruženih u Minds International i – u tek šestom mjesecu svog pontifikata – isporučio snažnu lekciju o ulozi novinarstva u društvu.
„Communication must be freed from the misguided thinking that corrupts it, from unfair competition and the degrading practice of so-called clickbait”, poručio je poglavar Katoličke crkve, jasno dajući do znanja što misli o naslovima koji obmanjuju čitatelje radi golih klikova.
Istaknuo je da „free access to information is a pillar that upholds the edifice of our societies” te posebno pohvalio reportere koji svakodnevno riskiraju život na bojišnicama Gaze i Ukrajine. Prema njegovim riječima, mediji imaju „crucial role in forming consciences and helping critical thinking”, a upravo ratne situacije pokazuju kolika je vrijednost vjerodostojnog terenskog izvještavanja.
Papa se dotaknuo i uspona umjetne inteligencije u novinarstvu, upozorivši da tehnologija ne smije zamijeniti čovjeka niti smije biti koncentrirana u rukama nekolicine. „Artificial intelligence is changing the way we receive information and communicate, but who directs it and for what purposes? We must be vigilant in order to ensure that technology does not replace human beings,” rekao je, naglasivši važnost „transparency of sources of ownership, accountability, quality and objectivity”.
Posebnu je pažnju posvetio statusu novinskih agencija i njihova principa brzog i provjerenog informiranja: „One form of active citizenship is to value and support … agencies that demonstrate seriousness and true freedom in their work … a virtuous circle that benefits society as a whole.” Novinarski posao, zaključio je, zahtijeva „competence, courage and a sense of ethics” te služi kao „antidote to the proliferation of ‘junk’ information”.
Za kraj je okupljenima izdao možda najvažniji apel: „I urge you: never sell out your authority.”