Tisuće ljudi ovoga su se tjedna okupile na prosvjedima protiv imigracijske politike administracije Donalda Trumpa, a simbol nereda postalo je pet zapaljenih robotaksija tvrtke Waymo u Los Angelesu. Dok su vlasti zbog nemira u grad poslale gotovo 5 000 marinaca i pripadnika Nacionalne garde, Waymo je privremeno obustavio uslugu u dijelovima Los Angelesa i San Francisca.
Uništena vozila ponovno su otvorila pitanje koliku količinu podataka autonomne taksije prikupljaju i komu ih predaju. Prema službenoj stranici tvrtke, najnoviji modeli imaju 29 vanjskih kamera koje daju „360° pogled u stvarnom vremenu”, dok je broj unutarnjih kamera nepoznat. Waymo ipak ne objavljuje koliko često ili u kojim okolnostima dijeli te snimke s policijom, niti koliko dugo ih čuva.
Glasnogovornica Sandy Karp izjavila je kako je opća politika kompanije da ospori zahtjeve koji su „preširoki ili nemaju čvrst pravni temelj”, ali nije navela podatke o pojedinačnim slučajevima. Pravilnik o privatnosti navodi da tvrtka može podijeliti korisničke podatke „radi poštivanja zakona i zaštite sigurnosti korisnika i drugih”.
Podaci se, pokazuje praksa, doista dijele. Policija u gradovima Mesa i Chandler u Arizoni koristi Waymove snimke još od 2016., primjerice u slučaju cestovne svađe nakon koje je počinitelj priznao krivnju. U San Franciscu je policijska obuka 2022. naglasila da autonomna vozila ponekad „mogu pomoći u istrazi” jer pohranjuju relevantne snimke.
Prema sudskim nalozima koje je prikupio Bloomberg, do 2023. Waymo je u San Franciscu i okrugu Maricopa primio najmanje devet zahtjeva za pretragom. Jedan je bio povezan s ubojstvom vozača Ubera 2021. godine; tvrtka je predala materijale, iako snimke nisu dovele do uhićenja, a počinitelj je kasnije osuđen drugim dokazima.
Nije poznato jesu li snimke iz zapaljenih robotaksija trajno izgubljene ili se pohranjuju u oblaku. Tvrtka ne otkriva zadržava li podatke lokalno ili na udaljenim serverima ni koliko ih dugo čuva. Stručnjaci napominju da autonomni sustavi zbog učenja i optimizacije tradicionalno gomilaju goleme količine podataka, iako Waymo posljednjih godina, tvrdi Karp, „postupno skraćuje rokove pohrane i ograničava pristup”.
Waymove prakse nisu iznimka; gotovo svi proizvođači autonomnih vozila, od General Motorsova sada ugašenog Cruisea nadalje, policiji ustupaju snimke na temelju sudskih naloga. Čak i privatni vlasnici vozila opremljenih kamerama, poput vlasnika Tesla Cybertrucka u Berkeleyju, dobrovoljno dostavljaju materijale kada im je vozilo oštećeno.
Dok borba na ulicama tinja, civilne udruge upozoravaju da bi kombinacija 29 kamera, sustava za prepoznavanje lica i algoritama za praćenje mogla pretvoriti robotaksije u mobilne nadzorne tornjeve. Paljenje vozila tako je, paradoksalno, skrenulo pozornost na manje vidljivu, ali sve rašireniju praksu digitalnog nadzora u prometu.