Interni memorandum procurio iz Amazon Web Servicesa (AWS) otkriva kako je div iz Seattlea razrađivao strategiju za ograničavanje javnih informacija o količini vode koju troše njegovi podatkovni centri.
Prema dokumentu, datiranom mjesec dana prije lansiranja kampanje „Water Positive” u studenome 2022., menadžeri AWS-a raspravljali su hoće li uopće objaviti podatke o tzv. „sekundarnoj” potrošnji – vodi koja se troši prilikom proizvodnje električne energije za pogon centara. Naposljetku su odlučili javno prikazivati samo „primarnu” potrošnju rashladnih sustava, procijenjenu na 7,7 milijardi galona godišnje (oko 11 600 olimpijskih bazena), uz obrazloženje da bi puna transparentnost predstavljala „jednosmjerna vrata” i povećala reputacijski rizik.
U istom se dokumentu navodi kako je Amazon ukupno potrošio 105 milijardi galona vode tijekom 2021., što odgovara godišnjoj potrošnji približno 958 000 američkih kućanstava – grada većeg od San Francisca. No kompanija je procijenila da bi uključivanje sekundarne potrošnje „udvostručilo veličinu i budžet” kampanje te zaključila kako „kupci ni mediji ne obraćaju pozornost na vodu utrošenu na električnu energiju”.
Glasnogovornica Amazona Margaret Callahan tvrdi da je memorandum „zastarjeli dokument koji potpuno pogrešno prikazuje trenutačnu strategiju”, dodajući da oblik i sadržaj internih dokumenata često mijenjaju kasniji sastanci. Nije precizirala koje su točno stavke postale nevažeće.
Znanstvenici kritiziraju selektivno izvještavanje. „U okolišnim znanostima standard je uključiti obje kategorije kako bi se točno prikazao stvarni vodni trošak podatkovnih centara”, rekao je Shaolei Ren, izvanredni profesor elektrotehnike i računalnog inženjerstva na Sveučilištu Kalifornija u Riversideu.
AWS se obvezao do 2030. smanjiti primarnu potrošnju na 4,9 milijardi galona i nadoknaditi više vode nego što koristi, ponajprije kroz projekte „obnove vodnih resursa”. Kritičari, poput Tylera Farrowa iz Alliance for Water Stewardship, upozoravaju da „proglašavanje vlastitog poslovanja vodo-pozitivnim ili vodo-neutralnim može biti zavaravajuće” jer nadoknade ne poništavaju izravni otisak.
Procurjeli memorandum otkriva i kako oko 90 % Amazonova ukupnog „vodnog otiska” otpada na tzv. neizravnu (scope 3) potrošnju, uglavnom u poljoprivrednom lancu opskrbe. Unatoč tome, tvrtka nije postavila ciljeve ni za taj segment niti planira javno objaviti brojke.
Bivši voditelj održivosti vode u Amazonu Nathan Wangusi tvrdi da je korporacija financirala izradu metodologija koje „zamagljuju” pravi učinak projekata nadoknade. Amazon njegove navode odbacuje te ističe da se oslanja na „podatke ovjerene od trećih strana”.
Dok Microsoft i Google redovito objavljuju cjelovite podatke o potrošnji vode, Amazon zasad ostaje pri parcijalnom prikazu, uz ocjenu da će „količine možda objaviti u budućnosti – ako to zatraže regulatori ili program postane neodrživ bez dodatnih podataka”, kako stoji u procurjelom memu.