Britanski glumački velikan Terence Stamp otišao je sa scene, a malo koji film bolje utjelovljuje njegov stvaralački raspon od krimi-trilera „Osveta” (The Limey, 1999.).
U režiji Stevena Soderbergha, Stamp tumači Wilsona, britanskog kriminalca svježe izašlog iz zatvora koji u Los Angelesu pokušava razotkriti što se dogodilo njegovoj poginuloj kćeri Jenny. Iza ledenoplavih očiju skriva se eksplozivna želja za osvetom, ali i tihi očinski jad.
Ključni detalji filma:
• Žanr: krimi triler
• Godina: 1999.
• Redatelj: Steven Soderbergh
• Glavne uloge: Terence Stamp, Peter Fonda (rock producent Valentine), Barry Newman (pomoćnik Avery)
• Ocjena kritike: **** ½
Soderbergh ovdje spaja tri filmske ere – britanski „novi val” šezdesetih, novi Hollywood sedamdesetih i američko-britansku nezavisnu scenu devedesetih – koristeći metafilmski pristup i poigravanje naracijom. Za flashbackove ubacuje kadrove iz Loachove drame „Poor Cow” (1967.), čime stvarnom mladom Stampu dodjeljuje ulogu mlađeg Wilsona.
Akcijske scene nose predznak „old man in action” desetljeće prije nego što će to postati trend: nakon što ga Valentineovi plaćenici prebiju i izbace iz skladišta, Wilson se vraća i u dugom statičnom kadru čujemo samo pucnjeve. Trenutak kulminira eksplozivnim povikom: „Reci mu da dolazim, reci mu da jebeno dolazim”.
Ipak, „Osveta” nije tek balada metaka; to je film o krivnji i propuštenim prilikama, o ocu koji pokušava upoznati kćer kad je već kasno. Rečenica „Reci mi nešto o Jenny” provlači se poput refrena, pretvarajući triler u elegiju.
Stampova karijera obuhvatila je klasike poput „Teorema”, „Supermana I & II” i „Avanture Priscille, kraljice pustinje”. No upravo „Osveta” – spoj razorne karizme, emotivne ranjivosti i metafilmske igre – ostaje najčišća destilacija njegova talenta. Za publiku i filmske kroničare, to je savršen oproštaj od glumca koji je, kako bi sam Wilson rekao, „pola života” proveo pretvarajući bijes i nježnost u nezaboravne filmske likove.