Istra i dalje drži status najrazvijenije turističke regije u Hrvatskoj, ali ubrzane klimatske promjene, digitalizacija i promjena navika putnika traže novu strategiju, poručuje Veljko Ostojić, direktor Hrvatske udruge turizma.
„Moramo biti usmjereni na kvalitetu, održivost i inovaciju”, naglašava Ostojić. U praksi to znači:
• više ulaganja u hotele – posebno luksuzne i boutique objekte; • korištenje digitalnih alata, uključujući umjetnu inteligenciju, za personalizaciju ponude; • pametno upravljanje prirodnim resursima i prilagodbu infrastrukture produljenoj sezoni.
Problem overturizma
Prema Ostojiću, gornja granica broja nekretnina za kratkoročni najam već je dosegnuta: „U nekim destinacijama overturizam postaje ozbiljan, a posljedice mogu biti tržišno propadanje cijelih mjesta.” Stoga zagovara usporavanje rasta apartmana i paralelno podizanje kvalitete svih oblika smještaja.
Nova potražnja – luksuz uz autentičnost
Budućnost vidi u kombinaciji luksuza, autentičnosti i ekskluzive. Gosti će tražiti privatne vinske ture, branje tartufa, kuhanje s lokalnim chefovima te wellness programe vezane uz mediteransku prehranu. „To donosi veću potrošnju, ali i obvezu dizanja ukupne razine usluge”, dodaje.
Sezona se mijenja
Rekordni rezultati ove godine ostvareni su u predsezoni i posezoni, dok je vrhunac ljeta bio slabije popunjen. Ostojić objašnjava da putnici bez djece ne žele plaćati najviše cijene i trpjeti najveće gužve usred ekstremnih vrućina. Produljena sezona, kaže, rasterećuje ljeto i produljuje radna mjesta, ali zahtijeva dodatne sadržaje i pametno upravljanje vodom te obnovljivim izvorima energije.
Zaključak
Ako želi ostati ispred konkurencije, Istra mora istovremeno razvijati luksuzne kapacitete, digitalna rješenja i održivu infrastrukturu, dok se rast apartmanskog smještaja mora staviti pod kontrolu. „Samo tako možemo biti najbolji na svijetu u onome što radimo”, zaključuje Ostojić.