Od ove nedjelje većina putnika koji nisu državljani EU-a suočit će se s novim postupkom na vanjskim granicama schengenskog prostora. Riječ je o tzv. sustavu digitalne evidencije ulazaka i izlazaka (EES), koji nakon višestrukih odgoda konačno kreće u primjenu.
EES u praksi • Umjesto ručnog pečatiranja putovnica, na samoposlužnom ekranu putnici će prvi put unijeti osobne i putne podatke te dati otiske prstiju i snimku lica. • Postupak se odnosi na sve koji nisu državljani država članica EU-a, Islanda, Lihtenštajna, Norveške i Švicarske, uz iznimke poput osoba s dugotrajnim vizama. Djeci mlađoj od 12 godina otisci se neće uzimati. • Nakon prve registracije biometrija ostaje pohranjena tri godine, pa bi sljedeći prelazak granice trebao biti brži. Putnik koji odbije predati otiske ili fotografiju bit će odbijen na ulazu, upozoravaju iz EU-a.
Gdje i kada se sustav uvodi • Sustav se uvodi postupno, a puni završetak predviđen je do 10. travnja 2026. • Putnici autobusom ili pješice kroz luku Dover proći će EES proceduru već od ove nedjelje, a od studenoga i sav ostali promet. • Eurotunel također kreće ovaj vikend s obradom autobusnih putnika, dok će Eurostar tijekom idućih mjeseci postaviti terminale u londonskoj postaji St Pancras. • Zračne luke primjenjivat će EES prema vlastitim planovima; Njemačka, primjerice, kreće s manjom zračnom lukom u Stuttgartu, a tek potom sa svojim glavnim čvorištem u Frankfurtu.
Briga zbog gužvi i mjere ublažavanja Operateri tvrde da su spremni: Eurotunnel ne očekuje duge kolone, dok Eurostar tvrdi da se postupak može obaviti u postojećem 75-minutnom vremenskom okviru prije ukrcaja. Luka Dover savjetuje vozačima autobusa da ne stižu ranije od dva sata prije polaska. Graničnim službenicima ostavljena je diskrecija da privremeno obustave EES ako se stvore preduga čekanja.
Sigurnost i obrada podataka Podaci će, prema pravilima EU-a, ostati pohranjeni tri godine (u pojedinim slučajevima i dulje) te će im imati pristup granične, vizne i imigracijske službe, lokalna policija i Europol. Informacije se mogu, pod „strogo propisanim uvjetima”, proslijediti trećim državama ili međunarodnim organizacijama.
Irska i Cipar nisu dio Schengena, stoga ondje putovnice zasad ostaju jedini dokument za kontrolu granice.
Novi sustav trebao bi ubrzati prelazak granice i ojačati sigurnost, no stvarni test izdržljivosti uslijedit će tek s početkom ljetne sezone putovanja.